Κατά την εορταστική περίοδο 2013-2014, το ποσοστό αγορών που θα πραγματοποιηθούν online αναμένεται ακόμη πιο αυξημένο. Το γεγονός αυτό συνεπάγεται ότι ακόμη πιο πολλοί επιτήδειοι θα προσπαθήσουν να κάνουν τα ψώνια τους εις βάρος των καταναλωτών, είτε χρησιμοποιώντας την πιστωτική τους κάρτα και τον τραπεζικό λογαριασμό, είτε κλέβοντας και πουλώντας τα προσωπικά τους στοιχεία. Στο πλαίσιο αυτό, η ESET δίνει 12 συμβουλές για το πώς μπορεί ο καταναλωτής να αποφύγει την εξαπάτηση στην προσπάθεια του να πραγματοποιήσει τις πιο συμφέρουσες online χριστουγεννιάτικες αγορές.
1. Πραγματοποιήστε έλεγχο της συσκευής σας πριν ξεκινήσετε τις αγορές: Πριν από κάθε ταξίδι, κάνουμε έλεγχο στο αυτοκίνητο μας. Το ίδιο πρέπει να γίνεται με το Laptop ή το PC μας. Ενημερώστε και επιδιορθώστε τον browser, εξετάστε τα plug-ins των εφαρμογών, ελέγξτε το λειτουργικό σύστημα και τη σουίτα ασφαλείας, για να εξασφαλίσετε ένα ασφαλές online ταξίδι.
2. Να είστε προσεκτικοί σε site αγορών που δεν αναγνωρίζετε: Προτιμήστε να περιηγηθείτε σε γνωστά sites, που φημίζονται ότι κάνουν αυτό ακριβώς που διαφημίζουν και διαθέτουν ακριβείς περιγραφές των εμπορευμάτων. Διαβάστε τα reviews των επισκεπτών και όσων ήδη έχουν πραγματοποιήσει αγορές, για να διαπιστώσετε αν τα προϊόντα παραδίδονται εγκαίρως και σε καλή κατάσταση.
3. Προσέξτε τι password χρησιμοποιείτε: Όσο περισσότερα site επισκέπτεται κανείς, τόσο μεγαλύτερος είναι ο πειρασμός να χρησιμοποιήσει ένα, κοινό password για όλα., ώστε να μην το ξεχάσει. Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε διαφορετικά passwords και σε καμία περίπτωση μην χρησιμοποιήσετε τον κωδικό που έχετε για το προσωπικό email ή τον τραπεζικό σας λογαριασμό.
4. Φανείτε επιφυλακτικοί σε «απίστευτες» τιμές και προσφορές: Αν φαίνεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, πιθανά να μην είναι. Αποφεύγετε links που διαφημίζουν υπερβολικά χαμηλές τιμές προϊόντων, υπηρεσιών, ή καρτών δώρων, ειδικά όταν ισχύουν για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Λάβετε υπόψη ότι ακόμη και τα SMS πρέπει να αντιμετωπίζονται με επιφύλαξη, και, σε κάθε περίπτωση, κάντε αναζήτηση στο διαδίκτυο την προσφορά για να διασταυρώσετε τι λένε άλλοι χρήστες.
5. Σιγουρευτείτε για την ασφάλεια της συναλλαγής και προτιμήστε να κάνετε τις αγορές σας από PCπαρά από τηλεφωνική συσκευή: Όταν έχετε φτάσει στη διαδικασία παραγγελίας σε μία ιστοσελίδα, επιβεβαιώστε ότι χρησιμοποιείται το πρωτόκολλο SSL. Θα πρέπει να μπορείτε να δείτε https ή shttp μπροστά από τη διαδικτυακή διεύθυνση αντί για http. Η διαδικασία αυτή γίνεται ευκολότερα σε PC, ενώ μπορείτε επίσης να κάνετε αναζήτηση στο Google χρησιμοποιώντας λέξεις όπως «απάτη», «ιός», «scam» ή «fraud» με το όνομα του site.
6. Προσοχή στις προσφορές που «λήγουν αύριο»: Προσφορές με πολύ σύντομη ημερομηνία λήξης μπορούν να εμφανιστούν στα emails σας, αλλά και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως συνέβη με το Pinterest (δείτε σχετικό άρθρο εδώ: http://www.welivesecurity.com/2013/08/15/justin-biebers-amazing-diet-five-social-posts-you-should-never-click/). Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται αν υπάρχει ασυνταξία ή ορθογραφικά λάθη, αλλά ακόμη κι αν θέλετε να το ελέγξετε, πληκτρολογήστε απευθείας στη γραμμή διευθύνσεων ενός browser το όνομα του website για να δείτε αν θα σας οδηγήσει πραγματικά εκεί.
7. Ελέγξτε την ασφάλεια των hotspots: Σε περίπτωση που χρησιμοποιείτε WiFi, στο σπίτι ή σε hotspot, ψάξτε το σύμβολο κλειδιού ή κλειδαριάς στο σχετικό παράθυρο διαλόγου. Προσπαθήστε να μην πραγματοποιείτε αγορές μέσω δημόσιων hotspots, και εναλλακτικά προτιμήστε την ασφάλεια του 3G ή 4G που προσφέρει το τηλέφωνό σας.
8. Φροντίστε την ασφάλεια των παιδιών στα ηλεκτρονικά παιχνίδια: Στα περισσότερα gadgets είναι ενσωματωμένες λειτουργίες ελέγχου προστασίας των παιδιών από περιεχόμενο κατάλληλο μόνο για ενηλίκους. Η Apple στα iPhone, iPod και iPad διαθέτει ρυθμίσεις για να προφυλάσσει τους μικρούς χρήστες, σε περίπτωση που, στο πλαίσιο παιχνιδιών, αγοράσουν επιπλέον ιδιότητες και εφαρμογές. Πολιτική γονικού ελέγχου διαθέτουν επίσης και η Amazon, τα Windows 8 και οι κονσόλες Xbox και Nintendo DS. Δυστυχώς, οι περισσότεροι γονείς δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξή τους.
9. Ποια κάρτα θα χρησιμοποιήσετε: Προτιμήστε για τις αγορές σας την πιστωτική παρά τη χρεωστική κάρτα. Ακόμη κι αν εξαπατηθείτε, υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να πάρετε τα λεφτά σας πίσω.
10. Υπερβολικά πολλές πληροφορίες; Μάλλον κάτι συμβαίνει: Το κακόβουλο λογισμικό μπορεί να εμφανιστεί σε μορφή ερωτήσεων κατά τη διάρκεια συμπλήρωσης μίας φόρμας. Αν ένα website αγορών ζητά πολλές πληροφορίες σχετικά με την αγορά σας, όπως για παράδειγμα ζητάει τον αριθμό μητρώου κοινωνικής ασφάλισης για μία απλή παραγγελία λουλουδιών, εγκαταλείψτε τη συναλλαγή και «τρέξτε» τη σάρωση για malware.
11. Μην περιμένετε χρήματα επειδή συμμετείχατε σε έρευνα: Εκτός από τις έρευνες ικανοποίησης πελατών των νόμιμων websites, όταν εμφανίζεται αναδυόμενο παράθυρο που υπόσχεται μετρητά ή δώρα απλά αν απαντήσετε μία ερώτηση όπως «Coke ή Pepsi?» κλείστε το και μην δώσετε το κινητό σας, αν δεν θέλετε να πληρώσετε για υπηρεσίες που ποτέ δεν ζητήσατε. Τα παράθυρα αυτά εμφανίζονται πολύ συχνά στα social media, γιΆ αυτό χρησιμοποιήστε τη δωρεάν εφαρμογή ESET Social Media Scanner για να ελέγξετε αν πρόκειται περί απάτης.
12. Μείνετε σε επιφυλακή και μετά την εορταστική περίοδο: Μετά τις γιορτές, ελέγξτε τον λογαριασμό της πιστωτικής σας. Αν έχετε πέσει θύμα εξαπάτησης, ο λογαριασμός θα είναι το πρώτο σημάδι για να το αναγνωρίσετε και να προλάβετε ακόμη και την ανάκτηση των χρημάτων σας.
Για ακόμη περισσότερες συμβουλές ασφαλείας κατά τις online αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων, παρακαλούμε επισκεφθείτε: http://www.welivesecurity.com/2013/11/15/safer-cyber-shopping-12-tips-for-a-happier-holiday-season/.