Στην περίπτωση της τεχνολογίας της πληροφορικής οι επιπτώσεις της κρίσης είχαν θετική επιρροή στην ανάδειξη τόσο της χρησιμότητάς της όσο και των πολλαπλών τρόπων με τους οποίους μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις.
Η πληροφορική, που αποτελεί τον βασικό λίθο κάθε διαδικασίας, συνέβαλε στην κατάργηση των συνόρων, τη δημιουργία ωφέλιμης, παραγωγικής και εξαγώγιμης επιχειρηματικότητας, την υποστήριξη της καινοτομίας, τη βελτίωση του κόστους, την επαναξιολόγηση των διαπραγματεύσεων και της επιχειρηματικής αξίας, τη χρήση του outsourcing, τη βελτίωση της απόδοσης και της εξυπηρέτησης πελατών, κ.ο.κ. Ακόμα, φαίνεται πως και η Κυβέρνηση έχει κατανοήσει πως είναι μονόδρομος για τη μείωση του κόστους στη Δημόσια Διοίκηση και την παροχή καλύτερων υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Αυτά ήταν τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν από την ημερίδα που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Πληροφορικής & Επικοινωνιών (ΕΙΠ) της ΕΕΔΕ και έλαβε χώρα την Τετάρτη, 8 Οκτωβρίου 2014, στο Ξενοδοχείο Divani Caravel στην Αθήνα. Την εκδήλωση με τίτλο “ICT Response to the Crisis” παρακολούθησαν 200 περίπου στελέχη της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών. Ο Νίκος Χριστοδούλου, Πρόεδρος της Δ.Ε. του ΕΙΠ & CIO της Εθνικής Τράπεζας και ο Διονύσης Μυρτίδης, Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του συνεδρίου καλωσόρισαν τους συνέδρους, επισημαίνοντας πως στόχος της διοργάνωσης είναι η ανάδειξη του κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζουν οι τεχνολογίες της πληροφορικής κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα.
Χορηγοί της ημερίδας ήταν η Eurobank, η Hellas online και η Lamda Helix Data Centers.
Πιο αναλυτικά, ο συντονιστής της πρώτης ενότητας με τίτλο “Οι επιπτώσεις της κρίσης στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών των επιχειρήσεων και οργανισμών” Γιώργος Νασούλης, Διευθυντής Core Banking Systems, Τεχνολογία Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς, τόνισε χαρακτηριστικά: “Όταν ακούμε τη λέξη επιπτώσεις, ο συνειρμός είναι συνήθως αρνητικός. Ωστόσο, στην περίπτωση της τεχνολογίας οι επιπτώσεις της κρίσης είχαν θετική επιρροή στην ανάδειξη τόσο της χρησιμότητάς της όσο και των πολλαπλών τρόπων με τους οποίους μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις¨.
Ο πρώτος ομιλητής της ενότητας, Γιώργος Μπαϊρακτάρης, Head of Group Procurement Sector της Eurobank, παρουσίασε το case study της Τράπεζας αναφορικά με το cost optimization που επιχείρησε την τελευταία πενταετία. “Η Eurobank ήταν από τις πρώτες εταιρείες που αντέδρασαν γρήγορα στον ερχομό της κρίσης, πραγματοποιώντας ένα ταξίδι εξορθολογισμού δαπανών”, είπε ο Γ. Μπαϊρακτάρης και απέδειξε τον ισχυρισμό του με αριθμούς. Από τα 325 εκατ. ευρώ του 2008, η Τράπεζα κατόρθωσε να μειώσει το κόστος OPEX στα 221 εκατ. ευρώ το 2013. Συνολικά η τράπεζα κατόρθωσε να μειώσει τα κόστη της πάνω από 30%. Το cost reduction έρχεται κυρίως μέσα από τη στρατηγική. Όπως είπε ο Γ. Μπαϊρακτάρης, αναφορικά με το ΙΤ, “προχωρήσαμε σε λύσεις Out of the Box, επαναθεωρήσαμε τις συμφωνίες και τα SLAs με τους vendors και επενδύσαμε στο outsourcing και στα managed print sevices και επαναξιολογήσαμε το business value μέσα από την τεχνολογία».
Ο Νίκος Παπαδόγλου, Corporate Product Marketing Manager της hellas online, επικέντρωσε την ομιλία του στη δημιουργία καινοτομίας και αύξηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Το cloud είναι ένας πολύς καλός technology enabler και τα cloud services μπορούν να αλλάξουν την επιχείρηση ώστε να είναι συνεπής στο time to market. Το cloud μπορεί να είναι η νέα IT στρατηγική. “Στον καιρό της κρίσης υπάρχει ευκαιρία. Το πιο σημαντικό είναι να έχουμε τη διάθεση να βγούμε εκτός της ζώνης άνεσής μας”, ανέφερε ο Ν. Παπαδόγλου.
Ο Δήμος Μωραΐτης, Senior Manager IT Governance – Τεχνολογία Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς, μίλησε για τη στρατηγική εξαγορών (ATEBank, Γενική Τράπεζα, Τράπεζα Κύπρου, Millennium Bank, Ελληνική Τράπεζα) που ακολούθησε η Τράπεζα. Μία στρατηγική, η οποία βραβεύθηκε διεθνώς πριν από λίγες μέρες από τον World Information Technology and Services Alliance – WITSA. Καταλύτης στη διαδικασία ενοποίησης ήταν η πληροφορική. Αν και δαπανήθηκαν 23 εκατ. ευρώ (στον τομέα της πληροφορικής), η Τράπεζα έχει όφελος 28 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο μέσω των συνεργειών κόστους. Ο Δ. Μωραΐτης έκλεισε την ομιλία του λέγοντας πως “κατορθώσαμε να έχουμε θετικό ισοζύγιο, να εμπλουτίσουμε το στελεχιακό δυναμικό, να βελτιώσουμε την απόδοση και την εξυπηρέτηση πελατών, να τονώσουμε την ανάπτυξη της χώρας και να στείλουμε ένα θετικό μήνυμα στην ελληνική και παγκόσμια αγορά”.
Ο Χρήστος Λύτρας, Site Manager του Προγράμματος “egg – enter•grow•go” της Eurobank, μίλησε για τη συμβολή της τεχνολογίας στη δημιουργία ωφέλιμης, παραγωγικής και εξαγώγιμης επιχειρηματικότητας. Χωρίς την πληροφορική δεν μπορεί να υπάρξει καινοτομία. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν δημιουργηθεί εταιρείες σε νέους κλάδους ακόμα και στον ίδιο τον κλάδο του ICT, ο οποίος έχει χώρο για καινοτομία και διαφοροποίηση. Έχει δημιουργηθεί, επίσης, ένα νέο περιβάλλον και υποστηρικτικοί μηχανισμοί που βοηθούν στη δημιουργία μίας νέας επιχείρησης.
Έναν εντυπωσιακό αριθμό οκτώ πετυχημένων case studies επιφύλασσε το δεύτερο πάνελ συζήτησης με τίτλο “Success Stories επιχειρήσεων και οργανισμών στην αντιμετώπιση της κρίσης”.
Συντονιστής της ενότητας ήταν ο Ευριπίδης Λουκής, Αναπληρωτής Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου ενώ πρώτος ομιλητής ήταν ο Δημήτρης Λιβάς, Director of Engineering and Operations της OpenBet. Ο Δ. Λιβάς μίλησε για το ρόλο της τεχνολογίας στην κατάργηση των συνόρων και πως είναι εφικτό να έχεις ομάδες ανθρώπων να εργάζονται από απόσταση. Αν και η έδρα της εταιρείας βρίσκεται στην Αγγλία, η OpenBet διαθέτει μία ομάδα με περισσότερους από 100 μηχανικούς στην Ελλάδα που εργάζεται γιΆ αυτή. “Θέλουμε να είμαστε ομάδα όχι με βάση την τοποθέτηση αλλά με βάση τις δεξιότητές τους”, δήλωσε ο Δ. Λιβάς.
Ο Απόστολος Κάκκος, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Lamda Hellix, αναφέρθηκε στην ανάπτυξη που είχε η εταιρεία κατά τη διάρκεια της κρίσης. Από το 2008 μέχρι το 2013 ήρθε η μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης, η οποία αποτυπώθηκε τόσο σε αριθμούς -με αποκορύφωμα την αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού κατά 64% σε σχέση με την προηγούμενη πενταετία- όσο και στα 14 βραβεία, πολλά εξ αυτών διεθνή. Ο Α. Κάκκος δήλωσε πως “θα συνεχίσουμε και μετά την κρίση, τις επενδύσεις μας σε υποδομές, σε υπηρεσίες αλλά και σε νέες αγορές”.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο Χάρης Καρώνης, Ιδρυτής και CEO των Realize, Viva.gr και Viva Payments. Ένα από τα πιο πετυχημένα case studies της ελληνικής αγοράς είναι το Viva Payments, το οποίο προσφέρει ένα πλήθος υπηρεσιών -από το booking εισιτηρίων μέχρι τις ηλεκτρονικές εγχρήματες συναλλαγές. Το επιχειρηματικό μοντέλο έχει στηριχθεί στο διαδίκτυο και στην αξιοποίηση νέων τεχνολογιών. Αυτή τη στιγμή η Viva απασχολεί 130 άτομα προσωπικό.
Ο ¶ρης Δρόσης, Head του Nokia Technology Center Athens, μίλησε για την ανάγκη συνεργασίας της αγοράς, της έρευνας και των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων. Στην Ελλάδα υπάρχει από το 1990 ένα από τα μεγαλύτερα R&D center της Nokia, το οποίο ονομάζεται Athens Technology Center και απασχολεί περισσότερους από 800 εργαζομένους. Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ανάγκη δημιουργίας οικοσυστημάτων στον ελληνικό χώρο στα πρότυπα του Silicon Valley.
Η Ρόζη Αθανασίου, Διευθύντρια Marketing της Eurobank, ανέπτυξε το case study του exportgate.gr και το πως η τεχνολογία συνέβαλε στην ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγών. Το exportgate, μία συνεργασία ιδιωτικού τομέα και φορέων που ασχολούνται με τις εξαγωγές, ανταποκρίθηκε στην ανάγκη των ελληνικών επιχειρήσεων για άνοιγμα σε νέες αγορές. Μέσω του Exportgate, οι ελληνικές επιχειρήσεις, οι εξαγωγείς και οι εν δυνάμει εξαγωγείς, έχουν τη δυνατότητα να συνδεθούν με ξένους αγοραστές, να προβάλουν τα προϊόντα τους και να ενημερωθούν για νέες αγορές. Στα δύο χρόνια λειτουργίας του το Exportgate έχει μέλη 1.500 ελληνικές επιχειρήσεις και 6.500 διεθνείς, ενώ η επισκέψιμότητά του ανέρχεται σε 500.000 μοναδικούς επισκέπτες ετήσια, γεγονός που το τοποθετεί στα μεγαλύτερα Trade Portals στον κόσμο.
Την ομιλία με τον πιο προκλητικό τίτλο (“Live or Die”) είχε ο Μιχάλης Μωραΐτης, CIO της Nic. J. Theocarakis – Nissan Greece. Κατά την περίοδο της κρίσης οι πωλήσεις γύρισαν στα επίπεδα του 1972. Μηδενίστηκαν τα επενδυτικά πλάνα. Αυτό που επέτρεψε στην εταιρεία να επιβιώσει ήταν η αλλαγή κουλτούρας που προήλθε κυρίως από την αλλαγή στην πληροφορική “ως προσέγγιση”. Η πληροφορική έγινε -και παραμένει- ο βασικός λίθος για κάθε διαδικασία.
Ο Απόστολος Αποστολάκης, επιχειρηματίας και angel investor στο χώρο του Internet, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα εύρεσης και αξιοποίησης ευκαιριών στο διαδίκτυο. Περισσότερα από ένα (1) εκατ. ευρώ επενδύθηκαν στο e-food.gr και χρειάστηκε πάνω από ένα έτος ώστε το κόστος απόκτησης του πελάτη να είναι μικρότερο από LTV (Life Time Value). Ο ίδιος καταλήγει λέγοντας πως το πιο σημαντικό είναι να κτίσεις ένα δυνατό brand. Στην περίπτωση του e-shop.gr αποδείχθηκε περίτρανα. Το γνωστό διαδικτυακό κατάστημα έπεσε από τα 130 εκατ. ευρώ τζίρο προ κρίσης στα 33 εκατ. ευρώ κατά την περίοδο της κρίσης και φέτος θα κλείσει κοντά στα 80 εκατ ευρώ.
Ο Νεκτάριος Κοζύρης, Καθηγητής ΕΜΠ, Αναπληρωτής Πρόεδρος της ΕΔΕΤ ΑΕ, αναφέρθηκε στο ανοικτό λογισμικό cloud okeanos, μία παγκόσμια υπηρεσία με χιλιάδες χρήστες, που έχει δημιουργήσει ο ίδιος με μία ομάδα Ελλήνων μηχανικών. Ξεκίνησε το 2010 μέσα στην κρίση και για τους περισσότερους ήταν κάτι αδιανόητο. Όχι μόνο τα κατάφεραν αλλά κατόρθωσαν να ξεπεράσουν τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Η υποδομή cloud εξυπηρετεί περισσότερους από 8.000 χρήστες σε ολόκληρο τον κόσμο.
Keynote speaker ήταν ο Kωνσταντίνος Λουρόπουλος. Ο Πρόεδρος της ΕΕΤΤ μίλησε για τη συν-ύπαρξη και συν-εξέλιξη όλων των κλάδων πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών. Η αγορά και η τεχνολογία επιβάλλουν την ταχύτατη προσαρμογή στο σύγχρονο περιβάλλον ΤΠΕ και την υιοθέτηση εργαλείων e-business και e-governance. Ο Κ. Λουρόπουλος μίλησε για τα μαθήματα που πήραμε (ως χώρα) έπειτα από 35 χρόνια “μηχανογράφησης” στην Ελλάδα. Κοινά χαρακτηριστικά σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα είναι η διατήρηση παλαιών τεχνολογιών για πολλά χρόνια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το IT/GDP στην Ελλάδα να είναι 0,8% ενώ στην Πορτογαλία να βρίσκεται στο 3,1%. Το hardware και το software υφίστανται αποδόμηση και αναδόμηση. Η υπολογιστική ισχύς μεταφέρεται στο cloud. Πρόκειται για σημαντικό παράγοντα που θα επηρεάσει τις εξελίξεις. Κάθε υπηρεσία του Δημοσίου θα βρεθεί σύντομα στο cloud. Το G-Cloud είναι προ των πυλών και η Κυβέρνηση έχει κατανοήσει πως είναι μονόδρομος για τη μείωση του κόστους και την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στους πολίτες.
Ένας άλλος παράγοντας που θα δρομολογήσει τις εξελίξεις είναι το mobile. To 2019 αναμένεται να έχουμε 9,3 δισ. mobile συνδρομητές και 10 φορές περισσότερη κίνηση στα mobile data. Το broadband πηγαίνει στο mobile. Μία αγορά της τάξεως των 200 δισ. δολάρια μέχρι το 2022. Η σπουδαιότερη δημοπρασία στην ιστορία της κινητής είναι αυτή που γίνεται τώρα (αυτή των 800MHz έως 2,6 Ghz). Πάνω σε αυτές τις συχνότητες θα εισέλθει το περιεχόμενο νέας γενιάς. Στις επικοινωνίες έγκειται το μυστικό της επιτυχίας.
Στην τρίτη ενότητα, στην οποία συντονιστής ήταν ο δημοσιογράφος Γιώργος Στουραΐτης, αναδείχθηκε ο ρόλος των θεσμικών φορέων στην τεχνολογία κατά την περίοδο της κρίσης.
Ο Στυλιανός Θωμόπουλος, Διευθυντής του Ινστιτούτου Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, αναφέρθηκε ιδιαιτέρως στην αλλαγή ρότας του Ινστιτούτου το 2000, κυρίως στην οικονομική διαχείριση. Η αλλαγή αυτή το κατατάσσει σταθερά πλέον στα κορυφαία Ινστιτούτα σε ολόκληρο τον κόσμο με διεθνείς συνεργασίες τόσο σε ερευνητικό όσο και εκπαιδευτικό επίπεδο. Αξίζει να αναφερθεί το τελευταίο έργο του Ινστιτούτου, που είναι μία πλατφόρμα για τον τουρισμό μέσω της οποίας ο χρήστης / επισκέπτης θα μπορεί να επισκεφθεί εικονικά τα αρχαιολογικά μνημεία της χώρας μας όπως αυτά είχαν αρχικά δημιουργηθεί.
Στη συνέχεια ο Γιώργος Τσακογιάννης, Διευθύνων Σύμβουλος της Κοινωνίας της Πληροφορίας, μίλησε για τα σημαντικά έργα που βρίσκονται σε υλοποίηση ή είναι σε διαγωνιστική διαδικασία και θα έχουν άμεσες ή έμμεσες επιπτώσεις στην οικονομία της χώρας.
Υποστήριξε πως η χώρα -και η Διοίκησή της- προσαρμόζεται όταν οι αλλαγές είναι απότομες και ραγδαίες. Πολλά από τα έργα που δεν υπήρχαν στον αρχικό σχεδιασμό του ΕΣΠΑ 2002-2003, προέκυψαν μέσα στην κρίση.
Ο Γιάννης Γιανναράκης, Γενικός Διευθυντής του ΣΕΚΕΕ, εστίασε την ομιλία του στη mobile επανάσταση, η οποία είναι μόλις στην αρχή της. Υπάρχει πρόσφορο έδαφος στον εν λόγω κλάδο αλλά το υπάρχον επιχειρηματικό, φορολογικό και νομοθετικό περιβάλλον δημιουργεί σημαντικά προβλήματα. Υπάρχουν μεν επενδυτικά κεφάλαια αλλά οι εταιρείες φοβούνται να επενδύσουν. Τα παραπάνω δημιουργούν πρόβλημα, το οποίο πρέπει να ξεπεράσουμε όλοι μαζί. Ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι οι συνέργειες όπως αυτή του InnovAthens που στεγάζεται στην Τεχνόπολη Αθηνών.
Τέλος, η Παναγιώτα Παπαρίδου, Β Αντιπρόεδρος του ΣΕΠΕ, έκανε λόγο για τη συνεχή μείωση του τζίρου στον κλάδο στην ελληνική αγορά. Από τα 7,4 δισ. ευρώ (σε αξία αγοράς) φέτος, θα πέσουμε στα 5,7 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο. Αντίθετα στο εξωτερικό τα νούμερα είναι συνεχώς ανοδικά και στο τέλος του 2014 θα έχουν φτάσει στα επίπεδα προ κρίσης (3 τρισ. δολάρια). Σημαντικό ρόλο σε αυτή τη μείωση διαδραματίζει η έλλειψη διαφάνειας. Η διαφάνεια φέρνει επενδύσεις. Η πληροφορική φέρνει τη διαφάνεια.
Η Π. Παπαρίδου αναφέρθηκε, επίσης, στην καθυστέρηση της απονομής δικαιοσύνης, η οποία είναι ανασταλτικός παράγοντας στην ολοκλήρωση των έργων. Τέλος, στο πλαίσιο ενεργειών του ΣΕΠΕ εντάσσεται η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής με τη χρήση της τεχνολογίας, τα φορολογικά και νομοθετικά θέματα, ο νόμος για τις δημόσιες προμήθειες και η εξωστρέφεια.
Το συνέδριο έκλεισε με το πάνελ συζήτησης στο οποίο συμμετείχαν οι κ.κ. Γιάννης Θεοδωρόπουλος, Α Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΠΕ, Γιώργος Ναθαναήλ, Συντονιστής του Τομέα Υποδομών & Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος του ΣΕΒ και Γιώργος Στεφανόπουλος, Γενικός Διευθυντής της ΕΕΚΤ. Συντονιστής της συζήτησης, που κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η σωστή αξιοποίηση της τεχνολογίας αποτελεί διέξοδο στην κρίση, ήταν ο Νίκος Χριστοδούλου, Πρόεδρος της Δ.Ε. του ΕΙΠ και CIO της Εθνικής Τράπεζας.