Η δέσμευση σε υπερβολικό αριθμό έργων, η έλλειψη ηγεσίας και η απουσία διαδικασιών είναι παράγοντες που οδηγούν σε χάσμα καινοτομίας. Σημαντική είναι η διαπίστωση της έκθεσης ότι οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες κάνουν μεγαλύτερες επενδύσεις στην καινοτομία.
Η Oracle, εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα του Cloud, δημοσίευσε μια έκθεση που δείχνει ότι οι εταιρείες δεν καταφέρνουν να υλοποιήσουν περισσότερες από τις μισές καινοτομίες που προτείνουν. Παρά τη σαφή σύνδεση μεταξύ ανάπτυξης και καινοτομίας, η πορεία των οργανισμών ανακόπτεται λόγω των ανεπαρκών διαδικασιών και της έλλειψης εστίασης. Η έκθεση κατέδειξε ότι τα εμπόδια για την καινοτομία ήταν ιδιαίτερα έντονα μεταξύ των μεγάλων εταιρειών, καθώς και σε εταιρείες που σημειώνουν υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης.
Η έκθεση, με τίτλο “Having a successful innovation agenda”, βασίστηκε σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε τη συμμετοχή πλέον των 5.000 υψηλόβαθμων στελεχών των τομέων λογισμικού και λύσεων cloud. Οι ερωτηθέντες εκπροσωπούσαν εταιρείες από 24 χώρες, με έσοδα που κυμαίνονται από λιγότερο του 1 εκατ. λιρών Αγγλίας έως πάνω από 500 εκατ. λίρες Αγγλίας και προσωπικό από 100 έως 50.000 εργαζόμενους.
Κύρια ευρήματα:
- Το ένα τρίτο των εταιρειών καταβάλλονται από τον υπερβολικά μεγάλο αριθμό των έργων καινοτομίας
- 85% των εταιρειών που βιώνουν ισχυρή έως σημαντική ανάπτυξη είναι εταιρείες που επενδύουν στην καινοτομία
- 21% δηλώνει ότι η έλλειψη δέσμευσης από την πλευρά της επιχείρησης αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για την καινοτομία
- 22% δηλώνει ότι η απουσία διαδικασιών εμποδίζει τις προσπάθειές τους για καινοτομία, ενώ ένα επίσης 22% δηλώνει ότι φταίει η έλλειψη οράματος
- 22% δηλώνει ότι οι ανεπαρκείς επενδύσεις στην τεχνολογία παρεμποδίζουν την εξέλιξη του προγράμματος καινοτομιών
Ανεπαρκής εστίαση και δομή
Η δέσμευση των εταιρειών σε υπερβολικό αριθμό πρωτοβουλιών καινοτομίας εμποδίζει την υλοποίησή τους, με το ένα τρίτο των εταιρειών να παραδέχονται ότι καταβάλλονται από το μεγάλο αριθμό έργων. Το ζήτημα αυτό ήταν ιδιαίτερα πρόδηλο στις εταιρείες με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης, με το 38% αυτών να αναφέρουν μεγάλο αριθμό παράλληλων πρωτοβουλιών.
Παρά τη φιλοδοξία ενσωμάτωσης διαδικασιών που ενθαρρύνουν την καινοτομία, το 22% των οργανισμών ανέφερε ότι δεν είχαν ακόμα εφαρμοστεί σωστά οι ιδανικές ροές εργασίας. Εν τω μεταξύ, σε ποσοστό 19% οι εταιρείες ανέφεραν ότι ανακόπτονται λόγω της έλλειψης κατάλληλης τεχνολογίας.
Έλλειψη ηγεσίας
Η ανεπαρκής δέσμευση από την επιχείρηση, σε συνδυασμό με την έλλειψη συγκεκριμένων αρμόδιων προσώπων, ήταν οι παράγοντες που αναδείχτηκαν ως κύρια εμπόδια για την επιτυχία μιας εταιρείας όσον αφορά στην καινοτομία. Ως συνήθεις αρμόδιοι για τα θέματα καινοτομίας αναφέρθηκαν τα διοικητικά στελέχη (48%) και τα στελέχη του IT (46%), αλλά με σχεδόν ίδια ποσοστά αναφέρθηκαν και οι υπεύθυνοι και άλλων τομέων (35-41%).
Η εμπειρία των πελατών ως δείκτης επιτυχίας
Οι οργανισμοί απομακρύνονται από τους παραδοσιακούς κύριους δείκτες απόδοσης (KPI), όπως η παραγωγικότητα των εργαζόμενων (53%) και τα έσοδα (53%), και στρέφονται όλο και και περισσότερο στην εμπειρία των πελατών (57%) ως τρόπο μέτρησης της απόδοσης της επένδυσης (ROI). Ωστόσο, η απομάκρυση από την επικέντρωση στην εμπλοκή των εργαζόμενων, με μόνο το 44% να βλέπει ως μοχλό καινοτομίας τον αναμενόμενο τζίρο του οργανισμού, και μόνο το 41% την εταιρική κουλτούρα.
«Οι εργαζόμενοι θα αποτελούν πάντα έναν κρίσιμο παράγοντα σε οποιοδήποτε πρόγραμμα καινοτομίας – τόσο για την παραγωγή νέων ιδεών που αντιμετωπίζουν πραγματικά προβλήματα, όσο και για την υλοποίησή τους», δήλωσε ο Neil Sholay, Vice President Innovation της Oracle. «Όμως, για να έρθει η επιτυχία απαιτείται μια αποτελεσματική και υποστηρικτική κουλτούρα καινοτομίας. Αυτό ξεκινάει από το ξεκάθαρο όραμα της ηγεσίας και τον καθορισμό προτεραιοτήτων και τη χρηματοδότηση επιλεγμένων έργων. Το να είσαι καινοτόμος δεν αφορά μόνο τις ιδέες, αφορά στην εκτέλεση.»
«Οι εταιρείες πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών υλοποιώντας γρήγορα νέες ιδέες. Για παράδειγμα, η Melia Hotels International εντόπισε ότι οι πελάτες της ήθελαν να μπορούν να κάνουν τις διακοπές τους χωρίς να χρειάζεται να έχουν πάνω τους μετρητά, ταυτότητα, πιστωτικές και κλειδιά. Έδρασε γρήγορα και κυκλοφόρησε ένα προσωπικό ψηφιακό “διαβατήριο” με τη μορφή βραχιολιού, προσφέροντας στους επισκέπτες ένα νέο επίπεδο ελευθερίας ώστε να μετακινούνται απρόσκοπτα στους χώρους του ξενοδοχείου. Η λύση πέρασε από το στάδιο της ιδέας στο στάδιο της καινοτομίας μέσα σε λίγες εβδομάδες επειδή η αλυσίδα κατείχε τεχνολογία που ήταν έτοιμη για άμεση χρήση, δημιουργία λύσεων και υλοποίηση.»