με τη Microsoft να ανεβαίνει στη δεύτερη θέση της κατάταξης στο δεύτερο τρίμηνο
Η Check Point Research δημοσιεύει την έκθεση Q2 Brand Phishing Report, επισημαίνοντας τις μάρκες που οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου μιμούνται συχνότερα για να εξαπατήσουν άτομα ώστε να δώσουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Η Check Point Research (CPR), το τμήμα Threat Intelligence της Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), κορυφαίου παρόχου λύσεων ασφάλειας στον κυβερνοχώρο παγκοσμίως, δημοσίευσε την έκθεση Brand Phishing Report για το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Η έκθεση αναδεικνύει τις μάρκες που μιμήθηκαν συχνότερα οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου στις προσπάθειές τους να κλέψουν προσωπικές πληροφορίες ή διαπιστευτήρια πληρωμών ατόμων κατά τη διάρκεια του τριμήνου.
Η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης LinkedIn παρέμεινε στην κορυφή της κατάταξης ως το εμπορικό σήμα με τις περισσότερες μιμήσεις, μετά την είσοδο της στη λίστα για πρώτη φορά το πρώτο τρίμηνο του 2022. Αν και το μερίδιό της έχει ελαφρώς μειωθεί – από 52% το πρώτο τρίμηνο σε 45% όλων των προσπαθειών ηλεκτρονικού “ψαρέματος” το δεύτερο τρίμηνο, εξακολουθεί να παρουσιάζει μια ανησυχητική τάση, η οποία και υπογραμμίζει τους συνεχιζόμενους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι χρήστες της αξιόπιστης πλατφόρμας κοινωνικών μέσων. Τα κοινωνικά δίκτυα εξακολουθούν γενικά να είναι η κατηγορία με τις περισσότερες απομιμήσεις, ακολουθούμενη από την τεχνολογία, η οποία, αυτό το τρίμηνο, κατέλαβε τη δεύτερη θέση από τη ναυτιλία.
Η πιο εντυπωσιακή αύξηση των τεχνολογικών ονομάτων που έγιναν αντικείμενο εκμετάλλευσης ήταν αυτή της Microsoft, η οποία αποτέλεσε το 13% του συνόλου των απόπειρων ηλεκτρονικού “ψαρέματος”, ποσοστό υπερδιπλάσιο από το προηγούμενο τρίμηνο, ενώ η DHL βρέθηκε στην τρίτη θέση με 12%. Ορισμένες νέες μάρκες που εισήλθαν στην πρώτη δεκάδα ήταν οι Adidas, Adobe και HSBC και παρότι έχουν όλες χαμηλά μονοψήφια ποσοστά θα παρακολουθούνται στενά από τους ερευνητές το γ’ τρίμηνο για τυχόν εξελίξεις.
Η αύξηση στα ποσοστά απάτης που σχετίζονται με τη Microsoft, αποτελεί κίνδυνο τόσο για τα άτομα όσο και για τους οργανισμούς. Από τη στιγμή που κάποιος έχει στα χέρια του τα στοιχεία σύνδεσης του λογαριασμού σας, έχει πρόσβαση σε όλες τις εφαρμογές που βρίσκονται πίσω από αυτόν, όπως το Teams και το SharePoint, καθώς και στον προφανή κίνδυνο παραβίασης του λογαριασμού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας στο Outlook. Η έκθεση επισημαίνει ένα συγκεκριμένο παράδειγμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ηλεκτρονικού “ψαρέματος” του Outlook, το οποίο παρασύρει τους χρήστες σε μια δόλια ιστοσελίδα αυτού με το θέμα: “[Action Required] Final Reminder – Verify your OWA Account now”, ζητώντας από το θύμα να εισάγει τα στοιχεία σύνδεσής του.
Οι εκστρατείες phishing με βάση το LinkedIn μιμήθηκαν το στυλ επικοινωνίας της επαγγελματικής πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης με κακόβουλα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που χρησιμοποιούσαν θέματα όπως: “Εμφανιστήκατε σε 8 αναζητήσεις αυτή την εβδομάδα” ή “Έχετε ένα νέο μήνυμα” ή “Θα ήθελα να συνεργαστώ μαζί σας μέσω LinkedIn”. Παρόλο που φαινόταν ότι προέρχονταν από το LinkedIn, χρησιμοποιούσαν μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που ήταν εντελώς διαφορετική από εκείνη της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης .
Εν τω μεταξύ, με την αδιάκοπη τάση για ηλεκτρονικές αγορές, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το β’ τρίμηνο του έτους η DHL πλαστογραφήθηκε σε ποσοστό 12% στο σύνολο των επιθέσεων phishing. Η έκθεση αναφέρεται συγκεκριμένα σε μια απάτη phishing που σχετίζεται με την παρακολούθηση μιας αποστολής, με θέμα “Incoming Shipment Notification”, που στόχο είχε να παρασύρει τον καταναλωτή να κάνει κλικ σε έναν κακόβουλο σύνδεσμο.
“Τα ηλεκτρονικά μηνύματα ηλεκτρονικού “ψαρέματος” είναι ένα σημαντικό εργαλείο στο οπλοστάσιο κάθε χάκερ, καθώς αναπτύσσονται γρήγορα και μπορούν να στοχεύσουν εκατομμύρια χρήστες με σχετικά χαμηλό κόστος”, δήλωσε ο Omer Dembinsky, Data Research Group Manager της Check Point Software. “Δίνουν στους εγκληματίες του κυβερνοχώρου την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν τη φήμη αξιόπιστων εμπορικών σημάτων για να δώσουν στους χρήστες μια ψευδή αίσθηση ασφάλειας, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί για την κλοπή προσωπικών ή εμπορικών πληροφοριών με σκοπό το οικονομικό κέρδος.
“Οι εγκληματίες θα χρησιμοποιήσουν οποιαδήποτε μάρκα με επαρκή εμβέλεια και εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Ως εκ τούτου, βλέπουμε τους χάκερς να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους και brands όπως η Adidas, η Adobe και η HSBC να κάνουν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους στο top 10. Οι χάκερς εμπορεύονται την εμπιστοσύνη μας σε αυτές τις μάρκες. Υπάρχει λόγος που συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το phishing με βάση τα εμπορικά σήματα. Λειτουργεί. Για αυτό το λόγο, οι καταναλωτές πρέπει να ενεργούν με προσοχή και να ελέγχουν εκείνα τα σημάδια του ψεύτικου ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όπως η κακή γραμματική, τα ορθογραφικά λάθη ή περίεργα ονόματα domains που μπορούν να αποκαλύψουν την απάτη. Αν έχετε αμφιβολίες, κατευθυνθείτε στον επίσημο ιστότοπο του brand αντί να κάνετε κλικ σε οποιουσδήποτε συνδέσμους”.
Μια τέτοια επίθεση phishing όχι μόνο εκμεταλλεύεται την έμμεση εμπιστοσύνη μας σε ένα οικείο εμπορικό σήμα, είτε υιοθετώντας την εικόνα του, είτε χρησιμοποιώντας συχνά μια παρόμοια διεύθυνση URL, αλλά παίζει επίσης με τα ανθρώπινα συναισθήματα, όπως ο φόβος ότι χάνουμε μια σημαντική έκπτωση. Η αίσθηση του επείγοντος που δημιουργείται οδηγεί τους καταναλωτές να κάνουν βιαστικά κλικ χωρίς πρώτα να ελέγξουν αν το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προέρχεται από την εν λόγω μάρκα. Αυτό μπορεί να τους οδηγήσει στο να κατεβάσουν κατά λάθος κακόβουλο λογισμικό ή να παραδώσουν πολύτιμες προσωπικές πληροφορίες που μπορούν να δώσουν στους εγκληματίες πρόσβαση σε ολόκληρο τον διαδικτυακό τους κόσμο με πιθανώς οικονομική ζημία.
Top phishing brands για το Q2 2022
Ακολουθούν τα κορυφαία εμπορικά σήματα που κατατάσσονται με βάση τη συνολική τους εμφάνιση σε ανάλογες απόπειρες phishing:
- LinkedIn (45%)
- Microsoft (13%)
- DHL (12%)
- Amazon (9%)
- Apple (3%)
- Adidas (2%)
- Google (1%)
- Netflix (1%)
- Adobe (1%)
- HSBC (1%)
LinkedIn Phishing Email– Παράδειγμα κλοπής λογαριασμού
Κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου του 2022, παρατηρήσαμε ένα κακόβουλο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου phishing που χρησιμοποιούσε το εμπορικό σήμα του LinkedIn. Το phishing email εστάλη από μια διεύθυνση webmail και παραποιήθηκε ώστε να φαίνεται ότι εστάλη από την “LinkedIn Security (mlayanac@armada.mil[.]ec)”. Το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου περιείχε το θέμα “LinkedIn Notice!!!”, και το περιεχόμενο (βλ. Εικόνα 1) προσπαθεί να δελεάσει το θύμα να κάνει κλικ σε έναν κακόβουλο σύνδεσμο με το πρόσχημα της ενημέρωσης της έκδοσης του λογαριασμού του στο LinkedIn. Το κλικ αυτό οδηγεί στον σύνδεσμο “https://lin882[.]webnode[.]page/”, όπου το θύμα καλείται στη συνέχεια να εισάγει τα στοιχεία του λογαριασμού του στο LinkedIn (βλ. Εικόνα 2).
DHL Phishing Email – Παράδειγμα κλοπής λογαριασμού
Κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου του 2022, παρατηρήσαμε ένα κακόβουλο ηλεκτρονικό μήνυμα ηλεκτρονικού “ψαρέματος” που χρησιμοποιούσε το εμπορικό σήμα της DHL. Το phishing email εστάλη από μια διεύθυνση webmail και παραποιήθηκε ώστε να φαίνεται ότι εστάλη από την “DHL EXPRESS (track@harbormfreight[.]com)”. Το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου περιείχε τη γραμμή θέματος “Εισερχόμενη ειδοποίηση αποστολής” και το περιεχόμενό του (βλ. Εικόνα 1) προσπαθεί να πείσει το θύμα να κάνει κλικ σε έναν κακόβουλο σύνδεσμο που το οδηγεί στη διεύθυνση “https:// delicate-sea-3417.on.fleek.co”. Το θύμα καλείται στη συνέχεια να εισαγάγει το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής του.
Outlook Phishing Email – Παράδειγμα κλοπής λογαριασμού
Σε αυτό το ηλεκτρονικό μήνυμα ηλεκτρονικού ψαρέματος, βλέπουμε μια προσπάθεια κλοπής των πληροφοριών λογαριασμού Outlook ενός χρήστη. Το email (βλ. Εικόνα 1) που στάλθηκε από τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου “Outlook OWA (mike@vokertech.com)”, περιείχε τη γραμμή θέματος “[Απαιτείται ενέργεια] Τελική υπενθύμιση – Επαληθεύστε τον λογαριασμό σας OWA τώρα”. Ο εισβολέας προσπαθούσε να δελεάσει το θύμα να κάνει κλικ σε έναν κακόβουλο σύνδεσμο, ο οποίος ανακατευθύνει τον χρήστη σε μια δόλια σελίδα σύνδεσης της εφαρμογής ιστού του Outlook (βλ. Εικόνα 2). Στον κακόβουλο σύνδεσμο (jfbfstxegfghaccl-dot-githu-dir-aceui-xoweu[.]ue[.]r[.]appspot[.]com), ο χρήστης έπρεπε να εισαγάγει το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής του.
Amazon Phishing Email – Παράδειγμα κλοπής στοιχείων χρέωσης
Σε αυτό το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου phishing, βλέπουμε μια απόπειρα κλοπής των στοιχείων χρέωσης ενός χρήστη. Το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (βλ. Εικόνα 1), το οποίο εστάλη από τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου “Amazon (fcarvache@puertoesmeraldas[.]gob[.]ec)”, περιείχε τη γραμμή θέματος “Your amazon account verification”. Ο τίτλος του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και το περιεχόμενό του αποτελούν προσπάθεια του επιτιθέμενου να δελεάσει το θύμα να κάνει κλικ σε έναν κακόβουλο σύνδεσμο “https://main.d1eoejahlrcxb.amplifyapp[.]com”, ο οποίος ανακατευθύνει τον χρήστη σε μια δόλια σελίδα που ζητάει την εισαγωγή στοιχείων χρέωσης (βλ. Εικόνα 2).