Η ψηφιοποίηση του χρηματοοικονομικού τομέα αυξάνει την πολυπλοκότητα των πληροφοριακών συστημάτων, καθιστώντας την ασφάλεια και την επιχειρησιακή συνέχεια κρίσιμες προκλήσεις. Ο κανονισμός DORA απαιτεί ισχυρές διαδικασίες ασφάλειας και συνεχή αξιολόγηση απειλών. Η εναρμόνιση με τον DORA δεν είναι μόνο θέμα κανονιστικής συμμόρφωσης, αλλά και μια στρατηγική επιλογή που ενισχύει την ανθεκτικότητα έναντι κυβερνοεπιθέσεων και διασφαλίζει την αδιάλειπτη λειτουργία των οργανισμών.
Ανδρέας Καραντώνης
Marketing & Communications Director
Cysoft, www.cysoft.gr
Η σημασία της διαχείρισης προνομιακής πρόσβασης (PAM) στη συμμόρφωση με το DORA
Η διαχείριση προνομιακής πρόσβασης (PAM) είναι κεντρικός μηχανισμός για την προστασία κρίσιμων δεδομένων και την αποτροπή μη εξουσιοδοτημένων ενεργειών. Οι λογαριασμοί με αυξημένα δικαιώματα απαιτούν αυστηρό έλεγχο, καθώς η κακή διαχείρισή τους μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές παραβιάσεις ασφαλείας. Λύσεις PAM, όπως το ManageEngine PAM360, επιτρέπουν συνεχή παρακολούθηση και περιορισμό της πρόσβασης μόνο σε εξουσιοδοτημένους χρήστες, εφαρμόζοντας αρχές zero trust. Παράλληλα, η διασύνδεσή τους με άλλα εργαλεία διαχείρισης κινδύνων ενισχύει τη συνολική στάση ασφάλειας των οργανισμών, καθιστώντας τους πιο ανθεκτικούς σε κυβερνοαπειλές.
Κύρια άρθρα του DORA και αντίστοιχες λύσεις PAM
Η συμμόρφωση με το DORA προϋποθέτει την υιοθέτηση συγκεκριμένων τεχνικών και οργανωτικών μέτρων για την ενίσχυση της ψηφιακής ανθεκτικότητας. Η ορθή αξιοποίηση των εργαλείων που προσφέρουν οι λύσεις PAM, δημιουργούν ένα ελεγχόμενο και διαφανές περιβάλλον πρόσβασης. Ακολουθεί ανάλυση των βασικών άρθρων του DORA και οι τρόποι με τους οποίους η διαχείριση προνομιακής πρόσβασης με το ManageEngine PAM360 συμβάλλει στην υλοποίησή τους.
Άρθρο 5: Διακυβέρνηση και Οργάνωση
Το άρθρο 5 ορίζει ότι η PAM δεν είναι πλέον αποκλειστική ευθύνη του IT, αλλά αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα που απαιτεί διοικητική εποπτεία και τακτικές αξιολογήσεις. Επίσης, προωθεί την αυξημένη εποπτεία των λύσεων τρίτων παρόχων PAM, επηρεάζοντας έτσι τις τεχνολογικές επιλογές και τις σχέσεις με προμηθευτές. Το PAM360 προσφέρει πλήρη διαχείριση προνομιακής πρόσβασης μέσω:
- Ρόλων και δικαιωμάτων που προσαρμόζονται στις ανάγκες της επιχείρησης.
- Εφαρμογής εξατομικευμένου ελέγχουν πρόσβασης σε τερματικά και εφαρμογές.
- Διαχείρισης πρόσβασης με password request-release workflows και just-in-time (JIT) elevation.
- Διασύνδεσης με εργαλεία ITSM, όπως το ManageEngine ServiceDesk Plus, για παροχή ασφαλούς απομακρυσμένης πρόσβασης σε συγκεκριμένα τερματικά χωρίς διαμοιρασμό credentials.
Άρθρο 6: Πλαίσιο Διαχείρισης Κινδύνων ICT
Το άρθρο 6 αναφέρεται στη διαρκή αξιολόγηση και διαχείριση κινδύνων που σχετίζονται με την προνομιακή πρόσβαση. Καθορίζει την ανάγκη για προστατευτικά μέτρα, ανίχνευση ανωμαλιών και σχέδια αντιμετώπισης περιστατικών που σχετίζονται με την κατάχρηση προνομιακών λογαριασμών. Το PAM360 βοηθά τις επιχειρήσεις να εφαρμόσουν ένα δυναμικό πλαίσιο διαχείρισης κινδύνων μέσω:
- Δυναμικής αξιολόγησης εμπιστοσύνης (trust scoring) και ανάλυσης συμπεριφοράς χρηστών.
- Ανίχνευσης ανωμαλιών σε πραγματικό χρόνο και αυτοματοποιημένων απαντήσεων σε ύποπτες δραστηριότητες.
- Ενσωμάτωσης με άλλα εργαλεία ασφαλείας για την πλήρη ενσωμάτωση στη στρατηγική διαχείρισης κινδύνων.
Άρθρα 8 & 10: Αναγνώριση και Ανίχνευση Περιστατικών
Τα άρθρα 8 και 10 απαιτούν την εφαρμογή ισχυρών συστημάτων για την έγκαιρη αναγνώριση και ανίχνευση ύποπτων δραστηριοτήτων. Οι χρηματοοικονομικοί οργανισμοί καλούνται να επενδύσουν σε πόρους και δυνατότητες για τη διαρκή παρακολούθηση συμπεριφοράς χρηστών και πληροφοριακών συστημάτων. Το PAM360 υποστηρίζει την ανίχνευση και αντιμετώπιση απειλών μέσω:
- Δημιουργίας audit trails που καταγράφουν κάθε πρόσβαση και δραστηριότητα σε προνομιακούς λογαριασμούς.
- Ανάλυσης συμπεριφοράς χρηστών (UEBA) για την αναγνώριση μη φυσιολογικών μοτίβων πρόσβασης.
- Διασύνδεσης με εργαλεία SIEM, όπως το ManageEngine Log360 για κεντρική παρακολούθηση και απομόνωση κακόβουλων ενεργειών.
Άρθρο 9: Προστασία και Πρόληψη
Το άρθρο 9 επικεντρώνεται στην προστασία των πληροφοριακών συστημάτων μέσω της συνεχούς παρακολούθησης, του ελέγχου της πρόσβασης και της ασφάλειας των δεδομένων. Το PAM360 συμβάλλει στη βελτίωση της προστασίας και πρόληψης με:
- Ενσωμάτωση ελέγχου ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων (MFA) για την αποτροπή μη εξουσιοδοτημένης πρόσβασης.
- Διαχείριση κωδικών πρόσβασης και αποθήκευση σε κρυπτογραφημένη θυρίδα.
- Ανάθεση ρόλων και καθορισμό δικαιωμάτων μέσω role-based access control (RBAC) για τον περιορισμό της πρόσβασης σε κρίσιμες πληροφορίες.
Άρθρο 11 & 12: Απόκριση, Αποκατάσταση και Εφεδρικά Συστήματα και Διαδικασίες
Τα άρθρα 11 και 12 έχουν να κάνουν με τους μηχανισμούς που διασφαλίζουν τη συνέχεια των επιχειρησιακών λειτουργιών και την ταχεία αποκατάσταση σε περίπτωση περιστατικών ασφαλείας. Οι χρηματοοικονομικές επιχειρήσεις οφείλουν να διαθέτουν εφεδρικά συστήματα και διαδικασίες αποκατάστασης διαθέσιμες ανά πάσα στιγμή. Το PAM360 υποστηρίζει αυτές τις απαιτήσεις μέσω:
- Disasterrecovery και εφεδρικών διαδικασιών για γρήγορη επαναφορά συστημάτων και δεδομένων.
- Break-glass πρόσβασης, για άμεση ανάκτηση κρίσιμων διαπιστευτηρίων σε καταστάσεις ανάγκης.
- Υποστήριξης λειτουργίας υψηλής διαθεσιμότητας για ελαχιστοποίηση του downtime.
ManageEngine PAM360: Η κορυφαία επιλογή για τη διαχείριση προνομιακής πρόσβασης
Το ManageEngine PAM360, είναι μια ολοκληρωμένη σουίτα διαχείρισης και ασφάλειας προνομιακής πρόσβασης που βοηθά τις ομάδες IT να επιβάλλουν αυστηρή διακυβέρνηση πρόσβασης σε κρίσιμα εταιρικά στοιχεία. Με περισσότερους από 5.000 οργανισμούς και 1 εκατομμύριο διαχειριστές πληροφοριακών συστημάτων να το εμπιστεύονται για τη διασφάλιση συμμόρφωσης με αυστηρές ρυθμιστικές απαιτήσεις και την επιχειρησιακή συνέχεια, το ManageEngine PAM360 αποτελεί την κορυφαία επιλογή PAM για την προστασία εταιρικών υποδομών και επιχειρησιακών δεδομένων.