Η μερική ή ολική καταστροφή δεδομένων που προκύπτει είτε από ανθρώπινο λάθος, είτε από φυσικά αίτια, σημαίνει διακοπή βασικών λειτουργιών της επιχείρησης με τεράστιο, πολλές φορές, οικονομικό κόστος. Μπορεί οποιαδήποτε επιχείρηση σήμερα να αντεπεξέλθει στην απώλεια δεδομένων και οικονομικών πόρων;
Στατιστικές από την Ελλάδα και το εξωτερικό καταδεικνύουν ότι η απώλεια δεδομένων σε συνδυασμό με την καθυστέρηση στη λειτουργία μιας εταιρείας, από μερικές ώρες έως και ημέρες, πιθανά να οδηγήσουν την επιχείρηση σε σοβαρό κίνδυνο, με την πιθανότητα αυτή να αυξάνεται σε περιόδους κρίσης. Το ρίσκο είναι αποδειγμένα μεγάλο, πως ανταποκρίνονται όμως σ’ αυτό οι Ελληνικές επιχειρήσεις;
Πρόσφατη έρευνα στην Ελλάδα έδειξε ότι σε ποσοστό 84% οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι η επιχείρησή τους διαθέτει πλάνο διαχείρισης έκτακτων γεγονότων, ενώ το 74% θεωρεί ότι είναι σημαντική η ύπαρξη μελετών αντιμετώπισης κινδύνων. Μια άλλη έρευνα σε ευρωπαϊκή χώρα κατέδειξε ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων, σε ποσοστό 40%, έθεσαν ως βασική προτεραιότητα τα συστήματα disaster recovery και business continuity.
Μια πιο κοντινή ματιά στην Ελληνική πραγματικότητα δείχνει ότι το έναυσμα για επένδυση σε συστήματα disaster recovery και business continuity προκύπτει από δύο, κυρίως, λόγους: α) η διοίκηση της επιχείρησης έχει αντιληφθεί ότι με μια πιθανή κατάρρευση του ΙΤ το ρίσκο είναι μεγάλο για την κατάρρευση του συνόλου των επιχειρησιακών λειτουργιών και αποφασίζει να επενδύσει στην αξία των δεδομένων της ή β) auditors υποδεικνύουν στην επιχείρηση τη διατήρηση σχεδίου επιχειρησιακής συνέχειας, είτε γιατί η επιχείρηση βρίσκεται σε τομέα όπου υφίσταται συγκεκριμένο κανονιστικό πλαίσιο, είτε γιατί τα σχέδια επέκτασης στο εξωτερικό το επιβάλλουν.
‘Όποιο και αν είναι το έναυσμα, η μελέτη για τις πιθανές λύσεις αποκαλύπτει τεχνική και διαδικαστική περιπλοκότητα, αλλά και μεγάλα κόστη που προκύπτουν από τις ανάγκες προμήθειας εξοπλισμού και την ύπαρξη εξειδικευμένου προσωπικού για την υποστήριξη λειτουργίας ενός DR site και του ανάλογου πλάνου επιχειρησιακής συνέχειας. Οι παράγοντες αυτοί, περιπλοκότητα και κόστος, έχουν οδηγήσει στην υιοθέτηση ημιτελών λύσεων που καλύπτουν σε κάποιο βαθμό, αλλά όχι απόλυτα, την επιχειρησιακή συνέχεια των οργανισμών στην Ελλάδα.
Τη λύση στα δύο παραπάνω προβλήματα, περιπλοκότητα και κόστος, υπόσχονται ότι δίνουν οι υπηρεσίες DR as a service που παρέχονται μέσω Cloud. Η χρήση virtualized cloud υπηρεσιών μπορεί να βοηθήσει στην υλοποίηση λύσεων DR με χαμηλό κόστος και βέλτιστη απόδοση όσον αφορά στις διαδικασίες υποστήριξης επιχειρηματικής συνέχειας.
Πως υλοποιείται ένα DR σήμερα;
Τα παραδοσιακά μοντέλα DR επιτρέπουν την αποστολή μέσω μηχανισμού replication των δεδομένων από ένα data center σε ένα άλλο. Αν το πρωτεύον κέντρο δεδομένων δεν είναι διαθέσιμο, το δευτερεύον αναλαμβάνει να καλύψει το κενό ενεργοποιώντας τη διαδικασία με τη χρήση των πλέον πρόσφατων δεδομένων που έχουν αποθηκευτεί.
Η υλοποίηση του δευτερεύοντος κέντρου δεδομένων απαιτεί χρόνο και επένδυση σε μηχανογραφικό εξοπλισμό, ανάλογου με αυτό του παραγωγικού κέντρου δεδομένων. Επιπλέον κόστος και χρόνος απαιτείται για την επίτευξη των απαιτούμενων Recovery Point Objective (RPO), Recovery Time Objective (RTO), για τη βέλτιστη απόδοση των εφαρμογών, για τη συνοχή των δεδομένων και για την υλοποίηση του γεωγραφικού διαχωρισμού του πρωτεύοντος από το δευτερεύον κέντρο δεδομένων.
Από το παραδοσιακό, στο σύγχρονο μοντέλο DR
Το μοντέλο “pay-as-you-go” των υπηρεσιών cloud μπορεί να μειώσει δραματικά το κόστος του DR βασισμένο στην αρχή ότι οι πόροι (άνθρωποι και εξοπλισμός) που απαιτούνται πριν συμβεί ένα καταστροφικό συμβάν (Disaster event) είναι κατά πολύ λιγότεροι από ότι κατά τη διάρκεια του συμβάντος. Σε συνθήκες κανονικής λειτουργίας μια υπηρεσία cloud χρειάζεται μόνο τους απαραίτητους πόρους ώστε να γίνει ο συγχρονισμός των δεδομένων από το παραγωγικό site στο cloud. Οι συνολικοί πόροι που απαιτούνται για την εκτέλεση των εφαρμογών είναι απαραίτητοι μόνο όταν συμβεί κάποιο καταστροφικό συμβάν. H αξιοποίηση αυτοματοποιημένων virtual platforms στο cloud επιτρέπει την ταχύτατη παροχή υπολογιστικών πόρων για την άμεση αποκατάσταση δεδομένων και εφαρμογών. Αυτό μπορεί να μειώσει δραματικά το χρόνο αποκατάστασης, γεγονός που αποτελεί και τον πιο κρίσιμο παράγοντα για την διαδικασία Επιχειρηματικής Συνέχειας.
Συνοπτική σύγκριση χαρακτηριστικών παραδοσιακού DR με DR as a Service:
Παραδοσιακό DR | DR as a Service |
Δευτερεύον data center σημαίνει επένδυση σε επιπλέον χώρο, διαθεσιμότητα στο δίκτυο, συνδεσιμότητα και servers. Επιπλέον κόστη για ενέργεια και ψύξη, ΙΤ υποστήριξη και ανθρωποώρες. | Οι υπηρεσίες DR μέσω cloud παρέχουν virtual snapshots φυσικών ή virtual servers που βρίσκονται στο πρωτεύον data center. Ο οργανισμός καταβάλει τίμημα για την αποθήκευση των snapshots, τα δεδομένα των εφαρμογών που βρίσκονται σε αναστολή και την αναπαραγωγή αντιγράφων δεδομένων από το πρωτεύον στο δευτερεύον site για το συγχρονισμό των στοιχείων. Επίσης, η υπηρεσία χρεώνει την υποδομή μόνο σε περίπτωση καταστροφής -και άρα αξιοποίησής της- όπου οι virtual μηχανές ενεργοποιούνται ώστε να αντικαταστήσουν το πρωτεύον site |
Ένα φυσικό DR site λειτουργεί μόνο στη διάρκεια αναπαραγωγής δεδομένων ή στη περίπτωση καταστροφής. Ο χρόνος που απαιτείται για τη θέση σε λειτουργία του DR site είναι μεγαλύτερος από το DR over cloud, με αποτέλεσμα μεγάλη απώλεια δεδομένων. | Με τις υπηρεσίες DR as a Service, το DR site λειτουργεί σε δευτερόλεπτα ή ελάχιστα λεπτά. |
Σε περίπτωση που δεν υπάρχει σύνδεση με το φυσικό DR, απαιτείται χειροκίνητη λειτουργία των συστημάτων. | Η υπηρεσία DR μέσω cloud μπορεί να τεθεί σε λειτουργία μέσω ενός laptop με απλή wireless σύνδεση. |
Οφέλη σε όλα τα επίπεδα
Οικονομικά, η σύγκριση είναι αναπόφευκτη και τα οφέλη αποδεικνύονται με μια ανάλυση κόστους, όπου καταδεικνύεται η διαφορά μεταξύ του κόστους λειτουργίας μιας cloud-based υπηρεσίας DR σε σχέση με τη χρήση ίδιων πόρων. Μια λύση Cloud DR προσφέρει εξοικονόμηση σε ποσοστό μέχρι και 80% σε σχέση με μια παραδοσιακή λύση.
Τα πλεονεκτήματα όμως μιας λύσης cloud DR δεν περιορίζονται στην μείωση του κόστους. Η ευελιξία μιας πλατφόρμας virtualized Cloud επιτρέπει την διενέργεια των απαραίτητων δοκιμών και την καταγραφή των προκλήσεων που απομένει να αντιμετωπιστούν για περιορισμό της απώλειας δεδομένων και για γρήγορη επανεκκίνηση μετά από καταστροφή.
Με το DR as a Service η συζήτηση μεταφέρεται από τη χωρητικότητα του data center και το hardware, στο σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης λύσης. Σε συνδυασμό με την προσεκτική επιλογή του κατάλληλου παρόχου Cloud, ο οποίος διαθέτει τοπική παρουσία, τεχνογνωσία σε θέματα διαδικασιών BCP και στις τεχνολογίες virtualization, replication κλπ, αλλά και σιγουριά ως προς την ασφάλεια και την τήρηση εμπιστευτικότητας, οι λύσεις DR as a Service επιτρέπουν ακόμη και σε μικρότερες επιχειρήσεις την υλοποίηση προσιτής, ευέλικτης ολιστικής στρατηγικής Επιχειρησιακής Συνέχειας.
Η ανάκαμψη από καταστροφή είναι μια επιτυχία που βρίσκεται σε κατάσταση αναμονής.
Του Γιώργου Γερογιάννη
Uni Systems Data Center & Cloud Solutions Manager