Σε παράγοντα – “κλειδί” για το μέλλον των τραπεζών, αλλά και του ίδιου του χρηματοπιστωτικού συστήματος στο σύνολο του, εξελίσσεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Η στρατηγική των τραπεζικών ιδρυμάτων στην πορεία προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, σε παγκόσμιο επίπεδο, χαρακτηρίζεται από την ικανότητα των τραπεζών να αξιοποιούν την τεχνολογία, ώστε να ξεπεράσουν τους περιορισμούς, που επιβάλλουν τα παλαιότερα συστήματα και οι διαδικασίες και να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες απαιτήσεις των πελατών τους στην ψηφιακή εποχή.
Πάντως, ενώ οι τράπεζες στο σύνολο τους, αναγνωρίζουν σε όλο τον κόσμο τη σημασία και την πολυπλοκότητα του μετασχηματισμού τους, ώστε να επικρατήσουν έναντι του ανταγωνισμού στη νέα ψηφιακή οικονομία, σχεδόν 40% εξ αυτών δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει μια βιώσιμη στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού.
Την παραπάνω εικόνα περιγράφει νέα έρευνα της International Data Corporation, (MaturityScape Benchmark: Digital Transformation in Banking Worldwide, 2018), αλλά και νέα έκθεση της ίδιας εταιρείας (MaturityScape: Digital Transformation in Banking), οι οποίες παρέχουν μια συνολική εικόνα του ψηφιακού μοντέλου μετασχηματισμού στην παγκόσμια τραπεζική.
Σύμφωνα με τα βασικά ευρήματα των δύο μελετών, αν και όλες οι τράπεζες, σε παγκόσμιο επίπεδο, αναγνωρίζουν τη σημασία του μετασχηματισμού τους, σχεδόν το 40% εξακολουθεί να βρίσκεται σε ad hoc ή ευκαιριακά στάδια ψηφιακής ωριμότητας. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχει ακόμη εκτελέσει μια βιώσιμη στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού. Στο μεταξύ, ένα ποσοστό μικρότερο από το 10% μπορεί να ισχυριστεί ότι είναι σε θέση να πρωτοστατήσει στην καινοτομία, έχοντας ολοκληρώσει μια επιτυχημένη διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού.
“Οι τράπεζες που πετυχαίνουν είναι εκείνες, οι οποίες αναγνωρίζουν την ανάγκη να “αγκαλιάσουν” τον μετασχηματισμό στα υψηλότερα διοικητικά επίπεδα του οργανισμού – C-level – και να το ακολουθήσουν με μια ακριβή εκτίμηση των επιχειρηματικών τους στόχων, σε σχέση με τις τεχνολογικές και επιχειρησιακές τους δυνατότητες”, αναφέρουν οι αναλυτές της IDC.
Συστάσεις
Η IDC απευθύνει κάποιες συστάσεις προς τον τραπεζικό κλάδο αναφορικά με την πορεία προς την ψηφιακή ολοκλήρωση:
“- Αξιολογήστε το σημερινό επίπεδο στρατηγικής σας ικανότητας και ωριμότητας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ψηφιακής μετατροπής.
– Εκτιμήστε τη δική σας ωριμότητα ψηφιακού μετασχηματισμού σε σχέση στο επίπεδο ωριμότητας του ανταγωνισμού.
– Ανακαλύψτε τα κενά στρατηγικής και προσδιορίστε τους τομείς που χρειάζονται βελτίωση, για να επιτύχετε τους στόχους του ψηφιακού μετασχηματισμού”.
“Οι τράπεζες δεν έχουν, πλέον, την επιλογή παρά να μετασχηματιστούν οι ίδιες, ώστε να ανταποκριθούν με επάρκεια στις έντονα ψηφιακές απαιτήσεις των καταναλωτών του σήμερα και του αύριο”, αναφέρει η IDC. Οι αναλυτές της εταιρείας προσθέτουν: “Οι τράπεζες, που έχουν δεσμευτεί για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στο επίπεδο του διοικητικού συμβουλίου και των υψηλόβαθμων στελεχών τους, ήδη, είναι εκείνες που ηγούνται των αλλαγών, δημιουργώντας νέα επιχειρηματικά μοντέλα πέρα από τις παραδοσιακές τραπεζικές υπηρεσίες”.