Πρόσφατα, η Sophos έδωσε στη δημοσιότητα τα ευρήματα τις έρευνας «State of Ransomware 2022», την ετήσια έρευνα της που αποκαλύπτει πραγματικές εμπειρίες με το ransomware από επαγγελματίες πληροφορικής που εργάζονται στην πρώτη γραμμή άμυνας σε εταιρείες από όλο τον κόσμο.
Η έρευνα αποκάλυψε ένα επιθετικό περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις καθώς και μία ολοένα αυξανόμενη πίεση που επιβάλλεται από το ransomware στα θύματα του τόσο σε λειτουργικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο. Η έρευνα ρίχνει επίσης φως στη σχέση μεταξύ του ransomware και της κυβερνοασφάλισης (να μην συγχέεται με την κυβερνοασφάλεια καθώς αναφερόμαστε στον τομέα των ασφαλιστικών εταιρειών στον κυβερνοχώρο) και στον ρόλο που διαδραματίζει η ασφαλιστική κάλυψη στις αλλαγές που γίνονται στην κυβερνοάμυνα.
Φέτος, συμμετείχαν στην έρευνα 5.600 επαγγελματίες πληροφορικής από 31 χώρες, με τους 965 από αυτούς μάλιστα να μοιράζονται λεπτομέρειες σχετικά με πληρωμές λύτρων.
Στα βασικά ευρήματα περιλαμβάνονται τα παρακάτω:
- Οι επιθέσεις με λύτρα είναι πλέον οι πιο συχνές – το 66% των οργανισμών που συμμετείχαν στην έρευνα δέχθηκαν να καταβάλουν λύτρα το 2021, ποσοστό σημαντικά αυξημένο από το 37% το 2020
- Οι πληρωμές λύτρων είναι υψηλότερες – Το 2021, το 11% των οργανισμών δήλωσε ότι πλήρωσε λύτρα $1 εκατομμυρίου ή περισσότερα, όταν ένα χρόνο πριν τέτοια ποσά είχε πληρώσει μόνο το 4% των οργανισμών όταν την ίδια στιγμή, το ποσοστό των οργανισμών που πλήρωσαν λιγότερα από $10.000 μειώθηκε στο 21% όταν το 2020 ήταν 34%. Συνολικά, ο μέσος όρος των λύτρων που καταβλήθηκε από οργανισμούς που είδαν τα δεδομένα τους να κρυπτογραφούνται στη σημαντικότερη επίθεση ransomware που υπέστησαν, πενταπλασιάστηκε, φτάνοντας τα $812.360
- Περισσότερα θύματα καταβάλουν πλέον τα λύτρα – Το 2021, το 46% των οργανισμών των οποίων τα δεδομένα κρυπτογραφήθηκαν σε επίθεση ransomware αναγκάστηκαν να πληρώσουν τα λύτρα. Το 2021, το 26% των οργανισμών που κατάφερε να επαναφέρει τα κρυπτογραφημένα δεδομένα αξιοποιώντας αντίγραφα ασφαλείας κατέβαλαν επίσης λύτρα
- Ο αντίκτυπος μιας επίθεσης ransomware μπορεί να είναι τεράστιος – Το μέσο κόστος ανάκτησης από την πιο πρόσφατη επίθεση ransomware το 2021 ήταν $1,4 εκατομμύρια. Κατά μέσο όρο επίσης απαιτήθηκε ένας μήνας για να ανακάμψει -ο οργανισμός- από την αναστάτωση και τις ζημιές που υπέστη. Το 90% των οργανισμών δήλωσε ότι η επίθεση επηρέασε την ικανότητα του να λειτουργήσει κανονικό ενώ το 86% των θυμάτων στον ιδιωτικό τομέα έκανε γνωστό ότι έχασαν σημαντικά έσοδα (ή ακόμα και την επιχείρηση τους) εξαιτίας της επίθεσης ransomware
- Πολλοί οργανισμοί βασίστηκαν στην ασφαλιστική τους κάλυψη για να καταφέρουν να ανακάμψουν από μία επίθεση ransomware – το 83% των οργανισμών μεσαίου μεγέθους είχαν ασφαλιστική κάλυψη, με την ασφαλιστική εταιρεία να καλύπτει τις ζημιές σε περίπτωση επίθεσης ransomware
- Η κυβερνοασφάλιση αποδίδει σχεδόν πάντα – Στο 98% των περιστατικών όπου το θύμα είχε συμβόλαιο κυβερνοασφαλείας που κάλυπτε την περίπτωση ransomware, η ασφαλιστική εταιρεία πλήρωσε μέρος ή το σύνολο των δαπανών (με το 40% να καλύπτει και την πληρωμή λύτρων)
- Το 94% όσων έχουν ασφαλιστική κάλυψη στον κυβερνοχώρο ωστόσο δήλωσε ότι η εμπειρία τους από την εποχή που απέκτησαν την ασφάλεια άλλαξε δραματικά τους τελευταίους 12 μήνες, με τις ασφαλιστικές εταιρείες να έχουν σημαντικά υψηλότερες απαιτήσεις όσον αφορά τα μέτρα κυβερνοασφάλειας που λαμβάνονται, περιπλοκότερα ή και ακριβότερα συμβόλαια και με όλο και λιγότερες εταιρείες να προσφέρουν πλέον ασφαλιστική κάλυψη
«Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι ενδέχεται να έχουμε φτάσει στο αποκορύφωμα του εξελικτικού ταξιδιού του ransomware, όπου η απληστία των επιτιθέμενων για ολοένα υψηλότερες καταβολές λύτρων συγκρούεται μετωπικά με την αυστηρότητα και την ανελαστικότητα της αγοράς της κυβερνοασφάλισης, καθώς οι ασφαλιστικές εταιρείες επιδιώκουν όλο και περισσότερο να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους και την έκθεσή τους στο ransomware» δήλωσε ο Chester Wisniewski, επικεφαλής ερευνητής της Sophos.
«Τα τελευταία χρόνια, γίνεται όλο και ευκολότερο για τους κυβερνοεγκληματίες να αξιοποιήσουν το ransomware, καθώς τα πάντα σχεδόν είναι διαθέσιμα ως υπηρεσία (as-a-service). Κατά δεύτερο λόγο, πολλές ασφαλιστικές εταιρείες στον κυβερνοχώρο κάλυψαν μεγάλο μέρος των δαπανών αποκατάστασης από τις επιθέσεις ransomware, συμπεριλαμβανομένων και των λύτρων, γεγονός που από ότι φαίνεται συμβάλλει στις ολοένα και υψηλότερες απαιτήσεις για λύτρα. Παρόλα αυτά, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η κυβερνοασφάλιση γίνεται όλο και πιο ανελαστική και αυστηρή και μελλοντικά τα θύματα ransomware ενδέχεται να γίνουν λιγότερο πρόθυμα ή λιγότερο ικανά να πληρώσουν τα υψηλά λύτρα. Δυστυχώς, το παραπάνω είναι απίθανο να μειώσει τον συνολικό κίνδυνο των επιθέσεων ransomware. Οι επιθέσεις ransomware δεν απαιτούν τόσο πόρους όσο κάποιοι άλλοι τύποι κυβερνοεπιθέσεων, επομένως οποιοδήποτε κέρδος, παραμένει κέρδος για τους κυβερνοεγκληματίες που θα εξακολουθήσουν να επιτίθενται με στόχο να αρπάξουν ότι μπορούν» συμπλήρωσε ο Chester Wisnieswski.
Για να μάθετε περισσότερα, διαβάστε την έκθεση «State of Ransomware 2022».
Σχετικά με τη μελέτη
Η Sophos ανέθεσε στην ερευνητική εταιρεία Vanson Bourne να διεξαγάγει μία ανεξάρτητη, αγνωστικιστική ως προς τις εταιρείες και παρόχους έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 5.600 επαγγελματίες πληροφορικής που εργάζονται σε μεσαίου μεγέθους οργανισμούς (από 100 έως και 5.000 εργαζόμενους) σε 31 χώρες. Η έρευνα διεξήχθη το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου του 2022 με τους συμμετέχοντες να απαντούν στα διάφορα ερωτήματα με βάση τις εμπειρίες τους κατά το προηγούμενο έτος. Οι ερωτηθέντες ήταν από τις χώρες: Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο, Βραζιλία, Καναδά, Χιλή, Κολομβία, Τσεχία, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ινδία, Ισραήλ, Ιταλία, Ιαπωνία, Μαλαισία, Μεξικό, Κάτω Χώρες, Νιγηρία, Φιλιππίνες, Πολωνία, Σαουδική Αραβία, Σιγκαπούρη , Νότια Αφρική, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, Τουρκία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ.