Αναλύοντας σε πραγματικό χρόνο συγκεντρωτικά στοιχεία από τα Agentforce, Commerce Cloud, Service Cloud και Marketing Cloud, η Salesforce προβλέπει τις σημαντικές τάσεις των αγορών ενόψει του Black Friday και της εορταστικής περιόδου, αποκαλύπτοντας πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) διαμορφώνει τις προτιμήσεις των καταναλωτών, οδηγώντας πωλήσεις άνω των 61 δισ. δολαρίων.

Οι πωλήσεις της Cyber Week (εβδομάδα που έπεται του Black Friday) παγκοσμίως αναμένεται να αγγίξουν τα 311 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος, σύμφωνα με τα στοιχεία του πιο πρόσφατου Δείκτη Αγορών (Shopping Index 2024) της Salesforce, παγκόσμιου ηγέτη στο ΑΙ CRM. Το 19% αυτών των παραγγελιών, δηλαδή $61 δισεκατομμύρια, θα προέλθουν από πωλήσεις που έχουν επηρεαστεί από την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) και τους AI agents. Μόνο στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις αναμένεται να φτάσουν τα $75 δισεκατομμύρια, αντιπροσωπεύοντας το 23% των συνολικών αγορών της φετινής εορταστικής περιόδου.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Δείκτη Αγορών (ο οποίος αναλύει δεδομένα από 1,5 δισεκατομμύριο καταναλωτές σε περισσότερες από 84 χώρες), από την αρχή του Οκτωβρίου τα ηλεκτρονικά καταστήματα που χρησιμοποιούν Generative AI και agents αύξησαν τη μέση αξία παραγγελίας κατά 7% σε σύγκριση με όσους δεν διαθέτουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία ($117 έναντι $109). Επιπλέον, η AI και οι agents συνέβαλαν στην επίτευξη του 17% των παγκόσμιων παραγγελιών μέσω εξατομικευμένων προτάσεων, στοχευμένων προωθήσεων και πιο έξυπνης εξυπηρέτησης πελατών.

Παράλληλα, σύμφωνα με τη Salesforce, οι γρήγορες απαντήσεις και η άμεση επίλυση ζητημάτων αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες για τους καταναλωτές, γεγονός που οδηγεί τους retailers στην ενσωμάτωση AI chatbots για τη βελτιστοποίηση των αλληλεπιδράσεων. Συνεπώς, η φετινή εορταστική περίοδος αποτελεί για τους retailers ιδιαίτερη ευκαιρία να αξιοποιήσουν τόσο τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) που έχουν στα χέρια τους, όσο και να εφαρμόσουν στρατηγικές προσφορές στα προϊόντα τους, ώστε να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό.

Τα πιο πρόσφατα ευρήματα του Δείκτη Αγορών για την εορταστική περίοδο, που συλλέχθηκαν από την 1η Οκτωβρίου έως τις 14 Νοεμβρίου, έδειξαν πως και φέτος οι αγορές αναβάλλονται για τη Cyber Week, καθώς αναμένονται εκπτώσεις. Το κόστος των προϊόντων έχει μεγαλύτερη σημασία συγκριτικά με πέρυσι, με τα δύο τρίτα των καταναλωτών να αναφέρουν ότι οι επιλογές τους θα καθοριστούν κυρίως από τις τιμές και λιγότερο από την ποιότητα των προϊόντων. Παράλληλα, το 47% των καταναλωτών δήλωσε ότι τόσο στο φετινό Black Friday όσο και κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων, σκοπεύει να κάνει τις ίδιες αγορές με πέρυσι, ενώ το 40% ανέφερε ότι θα κάνει ακόμη λιγότερες.

Με βάση τις αναλύσεις, το μέσο ποσοστό έκπτωσης παγκοσμίως αναμένεται να αγγίξει το 28% (30% στις Η.Π.Α.), οδηγώντας σε αύξηση των πωλήσεων κατά 5% σε σχέση με πέρυσι. Το προβάδισμα στις εκπτώσεις φαίνεται να έχουν: Καλλυντικά & μακιγιάζ –με μέσο ποσοστό έκπτωσης 38%, περιποίηση δέρματος –με μέση έκπτωση 33% κι ενδύματα –με τον μέσο όρο έκπτωσης να φτάνει το 33%.

Επίσης, εντυπωσιακό είναι το ποσοστό των παραγγελιών που θα ολοκληρωθούν μέσω κινητών συσκευών. Το 70% των αγορών θα πραγματοποιηθεί από κινητά τηλέφωνα, χάρη στις βελτιωμένες εμπειρίες αγορών και τη χρήση ΑΙ σε εφαρμογές μηνυμάτων. Μάλιστα, πάνω από τους μισούς (53%) ερωτηθέντες ανέφεραν ότι θα χρησιμοποιούσαν λύσεις GenAI για την επιλογή του τέλειου δώρου. Ωστόσο, οι λύσεις ΑΙ δεν ενισχύουν μόνο την εξατομίκευση για ιδανικά δώρα, αλλά διευκολύνουν τη σύγκριση τιμών και τη συνολική εξυπηρέτηση των καταναλωτών.

Σημειώνεται, επίσης, πως οι παγκόσμιες διαδικτυακές πωλήσεις σημείωσαν πτώση 1% τις τελευταίες επτά εβδομάδες, αλλά αυξήθηκαν κατά 8% την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου, δείχνοντας ότι το ενδιαφέρον των καταναλωτών για τις εορταστικές αγορές εντείνεται.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι οι κινέζικες πλατφόρμες αγορών ενισχύουν το ανταγωνιστικό τοπίο στο λιανεμπόριο με σημαντική άνοδο να παρατηρείται σε εφαρμογές όπως οι Temu, Shein, AliExpress και TikTok Shop (μη διαθέσιμο ακόμη στην Ελλάδα). Το 67% των καταναλωτών που χρησιμοποιούν τις συγκεκριμένες πλατφόρμες ανέφερε ότι σχεδιάζει να πραγματοποιήσει τις εορταστικές του αγορές σε αυτές φέτος, συγκριτικά με την ίδια περίοδο πέρυσι, γεγονός που αντανακλά την ανάγκη για νέα κανάλια με ανταγωνιστικές τιμές.