Δεν έχετε ξανακούσει για το μεταχειρισμένο λογισμικό; Δεν είστε οι μόνοι. Είναι ακόμα μια αρκετά άγνωστη έννοια για το ευρύ κοινό. Ωστόσο, μπορεί να οδηγήσει σε έναν πολύ ενδιαφέροντα τρόπο προκειμένου να εξοικονομήσετε σημαντικά το κόστος αγοράς λογισμικού. Πώς ακριβώς λειτουργεί αυτή η αγορά; Ποια είναι τα κύρια οφέλη του μεταχειρισμένου λογισμικού και πώς μπορείτε να αναγνωρίσετε έναν αξιόπιστο πάροχο μεταχειρισμένου λογισμικού; Αυτά είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα που θέσαμε στον Jakub Šulák (Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου) και στον Γιώργο Χατζηπέτρου (Περιφερειακό Διευθυντή Πωλήσεων) από τη Forscope, μια εταιρεία με πολυετή εμπειρία στην αγορά και πώληση μεταχειρισμένου λογισμικού, σε επιχειρηματικούς πελάτες σε όλη την Ευρώπη.
Η εταιρεία σας επικεντρώνεται σε αυτό που ονομάζουμε μεταχειρισμένα προϊόντα λογισμικού. Μπορείτε να μας περιγράψετε τι είναι στην πραγματικότητα το μεταχειρισμένο λογισμικό;
Jakub: Το μεταχειρισμένο λογισμικό είναι οποιοδήποτε προϊόν λογισμικού, το οποίο δεν χρειαζόταν πλέον ο ιδιοκτήτης του, οπότε το πούλησε σε κάποιον άλλο. Δεν έχει σημασία ποιος είναι ο κατασκευαστής του προϊόντος λογισμικού, καθώς ισχύει για όλο το φάσμα λογισμικού που διακινείται εντός της ΕΕ. Το πιο σημαντικό είναι να τονίσουμε ότι δεν υπάρχει ουσιαστικά διαφορά μεταξύ νέου και μεταχειρισμένου λογισμικού, καθώς το προϊόν είναι ακριβώς το ίδιο. Απλά, η τιμή του είναι πολύ χαμηλότερη.
Γιώργος: Σήμερα, μπορείτε να βρείτε πολλούς διαφορετικούς προμηθευτές που προσφέρουν μεταχειρισμένο λογισμικό, αλλά δεν είναι όλοι αξιόπιστοι. Παρόλο που η πώληση μεταχειρισμένου λογισμικού είναι απολύτως νόμιμη, η μεταβίβαση μεταξύ ιδιοκτητών εξακολουθεί να πρέπει να πληροί συγκεκριμένες προϋποθέσεις που ορίζονται από τη νομοθεσία της ΕΕ. Γι’ αυτό θα πρέπει ως επιχειρήσεις να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί σχετικά με το ποιον επιλέγετε ως προμηθευτή μεταχειρισμένου λογισμικού.
Εάν ως οποιαδήποτε επιχείρηση αποφασίσω να αγοράσω μεταχειρισμένο λογισμικό, ποιο θα είναι το κύριο όφελος;
Jakub: Το βασικό πλεονέκτημα του μεταχειρισμένου λογισμικού είναι ότι μπορεί να σας εξοικονομήσει πολλά κόστη. Είναι παρόμοιο με άλλα μεταχειρισμένα αντικείμενα που συνήθως έχετε συνηθίσει να αγοράζετε. Τα μεταχειρισμένα βιβλία, τα αυτοκίνητα ή τα ρούχα είναι πάντα φθηνότερα από τα καινούργια. Με το λογισμικό, λειτουργεί το ίδιο, αλλά η διαφορά είναι ότι δεν έχει φθαρεί. Από την εμπειρία μας, το ποσό του κόστους που μπορείτε να εξοικονομήσετε σε σύγκριση με νέα προϊόντα είναι περίπου 50% κατά μέσο όρο.
Υποθέτω ότι μερικοί άνθρωποι μπορεί να είναι διστακτικοί σχετικά με τη νομιμότητα του μεταχειρισμένου λογισμικού. Θα μπορούσατε να μας πείτε λίγα περισσότερα για αυτό το θέμα;
Jakub: Συμφωνώ απόλυτα ότι αυτό μπορεί να είναι μια πτυχή για την οποία πολλοί άνθρωποι μπορεί να έχουν αμφιβολίες. Πιθανότατα ακούγεται λίγο περίεργο και ασυνήθιστο ότι μια άδεια λογισμικού θα μπορούσε να είναι 70% φθηνότερη από την κανονική. Ωστόσο, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι το μεταχειρισμένο λογισμικό είναι απολύτως νόμιμο στην Ελλάδα καθώς και σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στην πραγματικότητα, δεν είναι κάτι νέο – ένα από τα κρίσιμα σημεία για τη νομιμότητα του μεταχειρισμένου λογισμικού ήταν η έκδοση της οδηγίας 2009/24/ΕΚ της ΕΕ για τη νομική προστασία των προγραμμάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η οδηγία αυτή χρησίμευσε ως βάση για μια σημαντική απόφαση που έλαβε το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην υπόθεση C-128/11 το 2012. Δημιούργησε ένα νομικό πλαίσιο για την πώληση μεταχειρισμένου λογισμικού σε όλες τις χώρες μέλη της ΕΕ, καθώς οι αποφάσεις του ΔΕΕ υπερισχύουν των εθνικών νομοθεσιών.
Γιώργος: Θα ήθελα απλώς να προσθέσω ότι οι κατασκευαστές λογισμικού συνήθιζαν να απαγορεύουν τη μεταφορά αδειών στο παρελθόν, κάτι που ήταν αντίθετο με την απόφαση του ΔΕΕ που ανέφερε ο Jakub. Και επειδή οι κατασκευαστές συνήθιζαν επίσης να περιλαμβάνουν αυτήν την πολιτική “μη μεταφοράς” στους όρους και τις προϋποθέσεις τους, πολλοί άνθρωποι (ακόμη και τώρα) εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η μεταφορά δεν είναι δυνατή. Ωστόσο, καθώς η νομοθεσία της ΕΕ είναι υπεράνω οποιωνδήποτε όρων αδειοδότησης, οι κατασκευαστές δεν μπορούν να εμποδίσουν οποιαδήποτε μελλοντική πώληση των προϊόντων από τη στιγμή που θα πουληθούν και μετά.
Υπάρχει πιθανότητα τεχνικών προβλημάτων;
Γιώργος: Ακούμε αυτή την ερώτηση από τους πελάτες μας αρκετά συχνά. Εάν το λογισμικό εγκατασταθεί, ενεργοποιηθεί και χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές λειτουργίας του, δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο θα σταματήσει ξαφνικά να λειτουργεί από μόνο του. Η λειτουργικότητα και η απόδοση του λογισμικού εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις αλλαγές από την πλευρά του κατασκευαστή – για παράδειγμα, κυκλοφορούν ενημερώσεις και επιδιορθώσεις. Αλλά αυτό είναι το ίδιο και για το νέο καθώς και για μεταχειρισμένο λογισμικό
Jakub: Θα προσθέσω απλώς ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία, το μεταχειρισμένο λογισμικό λαμβάνει τις ίδιες ενημερώσεις με τα νέα προϊόντα. Επίσης, επειδή μερικές φορές μας ρωτούν για την ασφάλεια, ειδικά από μεγάλες εταιρείες, αλλά όπως ήδη ανέφερε ο Γιώργος, δεδομένου ότι δεν υπάρχει διαφορά στη λειτουργικότητα του προϊόντος, δεν υπάρχει λόγος το χρησιμοποιούμενο λογισμικό να παρουσιάζει υψηλότερο κίνδυνο ασφαλείας.
Με βάση αυτό που είπατε, φαίνεται ότι το μεταχειρισμένο λογισμικό θα μπορούσε να είναι μια αρκετά ενδιαφέρουσα επιλογή για εξοικονόμηση κόστους. Υπάρχουν περιορισμοί;
Jakub: Μόνο λίγοι, αλλά σημαντικοί. Υπάρχουν 4 νομικές προϋποθέσεις που προήλθαν από την απόφαση του 2012 που πρέπει πάντα να πληρούνται για να είναι σε πλήρη συμμόρφωση η μεταβίβαση της ιδιοκτησίας λογισμικού με το νόμο.
Ένας από αυτούς είναι ότι δεν μπορείτε να αγοράσετε «μεταχειρισμένα» συνδρομητικά προϊόντα. Ο νόμος επιτρέπει μόνο τη μεταβίβαση της κυριότητας των προϊόντων απεριόριστης διάρκειας. Φυσικά, το προϊόν πρέπει να έχει εξοφληθεί πλήρως στον κάτοχο των πνευματικών δικαιωμάτων καθώς και να έχει απεγκατασταθεί από τον πρώτο καθώς και από κάθε έναν επόμενο κάτοχο. Θα ήθελα επίσης να επισημάνω ότι η μεταβίβαση της κυριότητας λογισμικού ισχύει μόνο για προϊόντα που κυκλοφόρησαν και διακινήθηκαν για πρώτη φορά εντός της ΕΕ.
Γιώργος: Αξίζει να σημειωθεί ότι οι όροι αυτοί πρέπει να επιβεβαιώνονται από αντίστοιχα έγγραφα που θα πρέπει πάντα να λαμβάνετε από τον πωλητή. Για παράδειγμα, η εταιρεία μας παρέχει πάντα μια πλήρη τεκμηρίωση, έτοιμη για έλεγχο, που περιέχει όλες τις νομικά απαιτούμενες πληροφορίες (για παράδειγμα την προέλευση του λογισμικού, τον αριθμό άδειας χρήσης, τη δήλωση απεγκατάστασης από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη κ.λπ.). Πρέπει πάντα να βεβαιώνεστε ότι πρόκειται να λάβετε αυτά τα έγγραφα από τον πωλητή μεταχειρισμένου λογισμικού από τον οποίο αγοράζετε, έτσι ώστε να έχετε αποδείξεις ότι είστε ο νόμιμος κάτοχος των αγορασμένων προϊόντων.
Αν το καταλαβαίνω σωστά, μπορεί επίσης να υπάρχουν μερικοί “σκιώδεις πωλητές” και εταιρείες στην αγορά μεταχειρισμένου λογισμικού; Πώς αντιμετωπίζετε αυτού του είδους τον «ανταγωνισμό»;
Γιώργος: Έχετε δίκιο. Υπάρχουν διαφορετικές ιστοσελίδες, ηλεκτρονικά καταστήματα και μερικές φορές άτομα που πωλούν ακόμη και τις τελευταίες εκδόσεις λογισμικού σε πολύ χαμηλές τιμές. Η παγίδα είναι ότι πολλοί από αυτούς πωλούν μόνο κλειδιά προϊόντων, όχι τα ίδια τα προϊόντα, κάτι που είναι σαν να αγοράζετε ένα κλειδί για ένα σπίτι αντί για το ίδιο το σπίτι. Ένας αριθμός-κλειδί προϊόντος λογισμικού και ένα τιμολόγιο που εκδίδονται από τον πωλητή δεν εγγυώνται τη νομιμότητα, ούτε την ιδιοκτησία του λογισμικού στο οποίο ανήκουν. Η σύστασή μας είναι να ελέγξετε ξανά από ποιον αγοράζετε μεταχειρισμένο λογισμικό και αν παρέχουν όλα εκείνα να τα νομικά έγγραφα προκειμένου εάν πραγματοποιηθεί ένας έλεγχος νομιμότητας του λογισμικού στην εταιρεία σας να είστε σίγουροι ότι δεν θα αντιμετωπίσετε κάποιο πρόβλημα.
Jakub: Για να απαντήσω στο δεύτερο μέρος της ερώτησής σας. Δεν σκεφτόμαστε πραγματικά αυτού του είδους τους πωλητές λιανικής ως πραγματικό ανταγωνισμό, επειδή επικεντρωνόμαστε σε εταιρείες και δημόσιους οργανισμούς, οι οποίοι δίνουν έμφαση στην κατάλληλη αδειοδότηση και νομική τεκμηρίωση. Παρέχουμε επίσης δωρεάν συμβουλευτικές υπηρεσίες για να βεβαιωθούμε ότι ο πελάτης θα λάβει το κατάλληλο προϊόν σύμφωνα με τις ανάγκες του.
Αναφέρατε ότι η εταιρεία σας δεν επικεντρώνεται στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Ποιος είναι ο τυπικός πελάτης σας και ποια προϊόντα τους προσφέρετε;
Jakub: Συνεργαζόμαστε κυρίως με μεσαίους και μεγάλους οργανισμούς τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Οι κάθετες αγορές των πελατών είναι πολλές και διαφορετικές – από τις τράπεζες, έως τους παρόχους ενέργειας και τον εμπορικό τομέα, από τα υπουργεία, έως τα νοσοκομεία στον δημόσιο τομέα.
Γιώργος: Όσον αφορά τα προϊόντα που προσφέρουμε, παρέχουμε μια μεγάλη ποικιλία μεταχειρισμένων προϊόντων της Microsoft, αλλά και άλλα δημοφιλή λογισμικά, όπως τα perpetual προϊόντα Autodesk. Τα προϊόντα της Microsoft που πουλάμε προέρχονται από το κανάλι διανομής (Volume licensing), επομένως ταιριάζουν καλύτερα σε εταιρείες και οργανισμούς.
Για να ολοκληρώσουμε, τι πρέπει να κάνουμε πρώτα από όλα εάν ενδιαφέρομαι να αγοράσω μεταχειρισμένο λογισμικό;
Jakub: Πρώτα απ’ όλα, αξίζει να διαβάσετε περισσότερες πληροφορίες, ειδικά σχετικά με τη νομική πλευρά των μεταχειρισμένων προϊόντων λογισμικού. Μπορείτε επίσης να κάνετε έναν μικρό εσωτερικό έλεγχο των προϊόντων σας, επειδή μπορεί να υπάρχουν κάποια που δεν χρειάζεστε πια και θα μπορούσαν να είναι κατάλληλα για πώληση. Πολλές εταιρείες δεν γνωρίζουν αυτή τη δυνατότητα, αλλά είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αποκτήσετε χρηματοδότηση από περιουσιακά στοιχεία που δεν είναι πλέον χρήσιμα. Και φυσικά, επισκεφθείτε τον ιστότοπό μας forscope.gr, όπου έχουμε όλες τις σχετικές πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένων ενδιαφερόντων άρθρων.
Σας ευχαριστώ για τη συνέντευξη, ήταν πολύ ενδιαφέρουσα!
Η Forscope είναι ο μεγαλύτερος μεσίτης λογισμικού στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Η εταιρεία επικεντρώνεται στην παροχή μεταχειρισμένων προϊόντων λογισμικού σε εταιρείες όλων των μεγεθών και σε δημόσιους οργανισμούς. Τα κεντρικά γραφεία της Forscope βρίσκονται στο Μπρνο, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Τσεχικής Δημοκρατίας, αλλά η εταιρεία δραστηριοποιείται επίσης σε 9 άλλες χώρες. Η Forscope είναι πιστοποιημένος συνεργάτης της Microsoft και κάτοχος της πιστοποίησης ISO 9001:2015.
Ο Jakub Šulák είναι ο ιδρυτής και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Forscope. Ίδρυσε αρκετές επιτυχημένες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένου ενός οργανισμού ανάπτυξης ηλεκτρονικού εμπορίου. Τα τελευταία έξι χρόνια, ηγείται ολόκληρης της ομάδας Forscope, που αποτελείται από 50 υπαλλήλους σε όλες τις αγορές. Ο Γιώργος Χατζηπέτρου είναι Περιφερειακός Διευθυντής Πωλήσεων στη Forscope. Έχει εμπειρία στο χώρο από το 1999. Στο παρελθόν, εργάστηκε σε διαφορετικές αγορές, σε ρόλους ανάπτυξης αγοράς και διεύθυνσης τμημάτων. Στη Forscope, είναι υπεύθυνος για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, όπου ηγείται μιας ομάδας Υπευθύνων Πωλήσεων για την περιοχή. |