Πρακτικά, δεν υπάρχει κλάδος της παγκόσμιας οικονομίας που να μην έχει επηρεαστεί από την ψηφιοποίηση και το λεγόμενο ψηφιακό μετασχηματισμό. Υπάρχουν, όμως, τομείς, οι οποίοι πραγματικά κάνουν πρωταθλητισμό σε επίπεδο εισαγωγής των νέων τεχνολογιών στην καθημερινότητά τους.
Ο χρηματοπιστωτικός τομέας και οι τηλεπικοινωνίες είναι οι δύο κλάδοι, οι οποίοι έχουν κατακτήσει τον μεγαλύτερο βαθμό ψηφιακής ωριμότητας και αναδεικνύονται σε “ψηφιακούς πρωταθλητές” (digital champions) της παγκόσμιας οικονομίας. Σχεδόν μία στις τέσσερις τράπεζες και μία στις τέσσερις εταιρείες τηλεπικοινωνιών (25%) θεωρείται σήμερα “digital champion”.
Στο μεταξύ, ο κλάδος της ενέργειας και ο δημόσιος Τομέας έχουν, επίσης, κατακτήσει κάποιο βαθμό ψηφιακής ωριμότητας, ωστόσο, συνεχίζουν να απέχουν από τους “ψηφιακούς πρωταθλητές”, με το 40% των εταιρειών των δύο τομέων να υστερούν ακόμη ψηφιακά και να θεωρούνται “digital laggards”.
Η κατάταξη των εταιρειών προκύπτει από μελέτη της Boston Consulting Group (BCG), η οποία διενεργήθηκε σε δείγμα 1.800 εταιρειών σε Ευρώπη, Ασία και ΗΠΑ. Η έρευνα αξιολογεί τις επιχειρήσεις με βάση το Δείκτη Ψηφιακής Επιτάχυνσης (Digital Acceleration Index-DAI). Στο πλαίσιο της έρευνας, η BCG ζήτησε από διευθυντικά στελέχη να αξιολογήσουν την ψηφιακή ωριμότητα των εταιρειών τους σε σχέση με καθορισμένα κριτήρια, σε κλίμακα από το ένα έως το τέσσερα, σε 35 κατηγορίες. Οι εταιρείες με DAI από 67 έως 100 θεωρούνται digital champions, ενώ εκείνες με DAI 43 ή λιγότερο θεωρούνται digital laggards.
Digital Acceleration Index
Ο κλάδος με τις καλύτερες επιδόσεις στον “Digital Acceleration Index”, παγκοσμίως, ήταν ο τομέας των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών στην Ασία με βαθμολογία DAI περίπου 60. Σε Ευρώπη και ΗΠΑ, οι τηλεπικοινωνίες ήταν η κορυφαία βιομηχανία με βάση τον Digital Acceleration Index. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον έχουν οι ισχυρές επιδόσεις ορισμένων κλάδων της ασιατικής οικονομίας που έχουν ψηφιακό προβάδισμα στην περιοχή, ενώ υστερούν σε άλλα μέρη του κόσμου. Για παράδειγμα, οι καταναλωτικές εταιρείες στην Ασία έχουν ψηφιακή ωριμότητα, η οποία αξιολογείται υψηλότερα απ’ ό, τι στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Υπάρχουν τρεις παράγοντες, που λειτουργούν ως καταλύτης για να θεωρηθεί μια εταιρεία “ψηφιακός πρωταθλητής”. Οι “digital champions” επενδύουν πάνω από το 5% του OPEX τους σε ψηφιακά έργα. Μάλιστα, το ποσοστό των πρωταθλητών των ΗΠΑ, που επενδύουν σε αυτό το επίπεδο (90%), είναι σημαντικά υψηλότερο απ’ ό, τι στην Ασία (75%) και στην Ευρώπη (65%).
Επίσης, οι πρωταθλητές τείνουν να αφιερώνουν περισσότερο από το 10% των υπαλλήλων τους σε ψηφιακά έργα. Οι ψηφιακοί πρωταθλητές της Ασίας (54%) είναι ελαφρώς μπροστά από τους ομολόγους τους των ΗΠΑ (51%) και αισθητά πιο μπροστά από τους αντίστοιχους στην Ευρώπη (44%). Τέλος, οι ψηφιακά πρωτοπόροι ενσωματώνουν τις ψηφιακές λύσεις καλύτερα και ταχύτερα στη λειτουργία τους απ’ ό, τι οι digital laggards και δεν είναι τόσο πιθανό να κολλήσουν σε πιλοτικούς τρόπους χρήσης.