Υποχρεωτική θα είναι εφεξής η χρήση εξελιγμένων χαρακτηριστικών ασφαλείας, όπως η «έξυπνη» υποβοήθηση ταχύτητας, σε όλες τις στάνταρ εκδόσεις των οχημάτων που πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά. Σε μια προσπάθεια μείωσης των θανάτων και τραυματισμών, οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς ενέκριναν του νέους κανόνες, οι οποίοι μετατρέπουν κάποια εξελιγμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας σε στάνταρ εξοπλισμό για τα οχήματα που πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά. Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, υποχρεωτικά στα επιβατικά και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα θα είναι εφεξής τα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης και προειδοποίησης απόκλισης, τα οποία χρησιμοποιούνται ήδη στα φορτηγά και τα λεωφορεία. Η προτεινόμενη νομοθεσία επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής των υφιστάμενων υποχρεώσεων για τη χρήση συστημάτων καταγραφής πίεσης των ελαστικών από τα επιβατικά οχήματα σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Τα ημιφορτηγά και τα αυτοκίνητα τύπου «SUV» επιπροσθέτως θα πάψουν να εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις για σειρά χαρακτηριστικών ασφαλείας που μέχρι τώρα ήταν υποχρεωτικά μόνο για τα συνηθισμένα επιβατικά οχήματα. Υποχρεωτική θα είναι και η τοποθέτηση συστημάτων επείγουσας στάθμευσης, αλλά και ανιχνευτών οπισθοπορίας. Επίσης υποχρεωτική θα είναι σε όλα τα οχήματα η τοποθέτηση συστημάτων καταγραφής δεδομένων ατυχήματος. Στο μεταξύ, υποχρεωτικά οι στάνταρ εκδόσεις των οχημάτων θα πρέπει να διευκολύνουν -μέσω τυποποιημένων συστημάτων αλληλεπίδρασης- την εγκατάσταση μηχανισμών διαθέσιμων στο εμπόριο για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος. Αλλά και τη χρήση συστημάτων παρακολούθησης υπνηλίας και προσοχής του οδηγού/αναγνώρισης της διάσπασης της προσοχής.
Τα προτεινόμενα μέτρα προλειαίνουν το έδαφος και για τα αυτοματοποιημένα οχήματα (στα οποία η παρέμβαση του οδηγού θα συνεχίσει να χρειάζεται) και τα πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα (χωρίς ανθρώπινη εποπτεία). «Με την υποχρεωτική χρήση εξελιγμένων χαρακτηριστικών ασφαλείας θα μπορέσουν οι οδηγοί να συνηθίσουν σταδιακά τις νέες τεχνολογίες ενώ θα ενισχυθεί η εμπιστοσύνη του κοινού καθώς και η αποδοχή της μετάβασης προς την αυτόνομη οδήγηση» αναφέρει η Επιτροπή. Σύμφωνα με τους νέους Κανόνες, τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται με τρόπο που θα καθιστά άμεσα ορατούς στον οδηγό τους ευάλωτους χρήστες των δρόμων, όπως π.χ. ποδηλάτες και πεζούς. Σύμφωνα με τους ευρωβουλευτές, «αυτές οι προδιαγραφές θα εξαλείψουν τα ‘τυφλά σημεία’ μπροστά από τον οδηγό, ενώ θα τα μειώσουν επίσης σημαντικά όσον αφορά τα πλευρικά παράθυρα». Τα χαρακτηριστικά των διαφορετικών τύπων οχημάτων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά περίσταση, προσέθεσαν. Στο μεταξύ, οι Ευρωβουλευτές άλλαξαν το κείμενο της πρότασης για να διασφαλίσουν ότι τα συστήματα καταγραφής δεδομένων για τα ατυχήματα θα λειτουργούν σε «συστήματα κλειστού βρόχου», τα οποία θα δεν θα επιτρέπουν την ταυτοποίηση του οδηγού ή του οχήματος μέσω ανωνυμοποίησης.
Επόμενα βήματα
Η πρόταση υιοθετήθηκε από την αρμόδια επιτροπή του Κοινοβουλίου με 33 ψήφους, έναντι δύο και χωρίς αποχές. Η εντολή για την έναρξη διαπραγματεύσεων με το Συμβούλιο, η οποία στηρίχθηκε με 31 ψήφους έναντι τριών και χωρίς αποχές, αναμένεται να εγκριθεί στην Ολομέλεια στις 11 – 14 Μαρτίου. Όταν εγκριθεί, η νέα νομοθεσία θα αντικαταστήσει τον Κανονισμό για τη Γενική Ασφάλεια των Οχημάτων, τον Κανονισμό για τη Γενική Ασφάλεια και την Προστασία των Πεζών και τον Κανονισμό Υδρογονοκίνητων Μηχανοκίνητων Οχημάτων.
Πηγή sepe.gr