Παρότι οι δραστηριότητες των περισσότερων επιχειρήσεων βρίσκονταν σε περίοδο νηνεμίας μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού, σημειώθηκε σημαντική αύξηση του αριθμού των spam μηνυμάτων με περιεχόμενο οικονομικού phishing μέσα στον Ιούλιο, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση των ειδικών της Kaspersky Lab.
Συγκεκριμένα, καταγράφηκε άνοδος 7,9 ποσοστιαίων μονάδων στον αριθμό των μηνυμάτων spam email που εκμεταλλεύονταν για παράνομους σκοπούς τις επωνυμίες αξιόπιστων τραπεζών, υπηρεσιών πληρωμών, online καταστημάτων και παρόμοιων οργανισμών. Ως αποτέλεσμα, τα μηνύματα αυτά αντιπροσώπευαν σχεδόν το 42% του συνόλου των μηνυμάτων phishing. Οι ψηφιακοί εγκληματίες φάνηκε να εστιάζουν περισσότερο την προσοχή τους στο PayPal, με τις αναφορές για την υπηρεσία αυτή να παρουσιάζουν την πλέον δραματική αύξηση ως προς τον αριθμό ειδοποιήσεων που προέκυψαν από τις anti-phishing λειτουργίες των λύσεων της Kaspersky Lab.
Οι οργανισμοί που αποτέλεσαν τους πιο συχνούς στόχους των phishers ανά κατηγορία – Ιούλιος 2014
Συνολικά, το μερίδιο των μηνυμάτων spam στη συνολική κίνηση των email αυξήθηκε κατά 2,2 ποσοστιαίες μονάδες τον Ιούλιο, αγγίζοντας το 67%. Οι ΗΠΑ βρέθηκαν και πάλι στην κορυφή της λίστας με τις χώρες προέλευσης των ανεπιθύμητων email, καθώς περίπου το ένα έκτο (15,3%) του συνόλου του παγκόσμιου spam αποστέλλεται από τη χώρα αυτή. Η Ρωσία διατηρεί για μια ακόμη φορά τη δεύτερη θέση στην κατάταξη, με το 5,6% του συνόλου των μηνυμάτων spam να προέρχεται από αυτή. Ωστόσο, το μέγεθος αυτό είναι μικρότερο κατά 1,4 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον Ιούνιο. Η Κίνα παραμένει στην τρίτη θέση, με 5,3% του όγκου spam παγκοσμίως.
Σε σχέση με τις θεματικές που χρησιμοποιούνται στα μηνύματα spam, το καλοκαίρι άφησε το στίγμα του. Συγκεκριμένα, στη Ρωσία υπήρξε σημαντική αύξηση των μηνυμάτων spam που διαφήμιζαν προϊόντα αντηλιακής προστασίας και προϊόντα για την αντιμετώπιση του καύσωνα. Επίσης, καταγράφηκε αύξηση στον αριθμό των spam email που αναφέρονταν σε διάφορα «καλοκαιρινά προϊόντα», όπως κλιματιστικά, ανεμιστήρες, αντηλιακές ταινίες για παράθυρα, εμφιαλωμένο νερό και γυαλιά ηλίου.
Καλοκαίρι σημαίνει επίσης και διακοπές. Δεδομένου ότι ο καθένας θέλει να παρουσιάζει τον καλύτερό του εαυτό στην παραλία, οι spammers δεν παρέλειψαν να εκμεταλλευτούν αυτή την τάση. Έτσι, εμφανίστηκαν αρκετά μηνύματα spam που διαφήμιζαν καλλυντικά περιποίησης δέρματος, αλλά και τις εποχικές εκπτώσεις καταστημάτων ομορφιάς και ινστιτούτων αισθητικής. Οι ειδικοί της Kaspersky Lab ανακάλυψαν επίσης βίντεο που υποτίθεται ότι αποκάλυπτε «μυστικά ομορφιάς» από έναν διάσημο στυλίστα.
Οι spammers δεν παρέβλεψαν και τους εταιρικούς χρήστες, παρότι η επιχειρηματική δραστηριότητα δεν βρισκόταν στο αποκορύφωμά της τον Ιούλιο. Στα μέσα του καλοκαιριού, οι ψηφιακοί εγκληματίες που ειδικεύονται στη διανομή διαφημιστικών emails αποφάσισαν να τραβήξουν την προσοχή των χρηστών του Ρωσικού Internet, με προσφορές που σχετίζονταν με τη διοργάνωση εταιρικών εκδηλώσεων σε εξωτερικούς χώρους και με ψυχαγωγικές δραστηριότητες κοντά σε υδάτινα περιβάλλοντα.
«Το καλοκαίρι, η επιχειρηματική δραστηριότητα επιβραδύνεται και οι spammers στρέφονται σε πιο προσοδοφόρους ενέργειες – συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων κακόβουλων αποστολών. Έτσι, αυξάνονται τα μηνύματα spam με εγκληματικό στόχο, γεγονός που εγκυμονεί μεγαλύτερους κινδύνους για τους χρήστες. Στο πλαίσιο αυτό, παρατηρήσαμε τον Ιούλιο ότι οι spammers ενδιαφέρθηκαν περισσότερο για τον τομέα των οικονομικών υπηρεσιών. Επιπλέον, για πρώτη φορά εδώ και αρκετό καιρό, την πρώτη θέση στην κατάταξη με τα πιο διαδεδομένα κακόβουλα συνημμένα αρχεία σε spam μηνύματα κατέλαβε ένα Trojan downloader, το οποίο χρησιμοποιείται για την υποκλοπή ευαίσθητων δεδομένων», σχολίασε σχετικά με τα στατιστικά στοιχεία του Ιουλίου η Tatyana Shcherbakova, αναλύτρια spam της Kaspersky Lab.
Η πλήρης έκθεση της Kaspersky Lab με τις τάσεις στον τομέα του spam για τον Ιούλιο είναι διαθέσιμη στο Securelist.com.